Aesop Rock is een Amerikaanse underground rapper, en wordt vaak benoemd als één van de beste underground en alternative hip-hop artiesten ooit. Na meer dan tien jaar actief mee gedaan te hebben aan hip-hop, heeft Aesop Rock een enorme cult-following gekregen. Skelethon is zijn eerste album sinds None Shall Pass, dat in 2008 was uitgekomen, en is het eerste solo-album van Aesop Rock dat onder Rhymesayers Entertainment uitgebracht is. Op een zonnige ochtend kwam mijn pre-order pakketje van Skelethon binnen. Ik trok gelijk het geïncludeerde t-shirt aan en ging Skelethon beluisteren.
Leisureforce is het eerste nummer op Skelethon. Na een semi-bizarre instrumentale intro horen we Aesop Rock, die gelijk met teksten als “Postcards from the pink bath paint leisure as a cloaked horse through a stained-glass Saint Peter. Hack faith-healer, cheat death to the very end, cherry wooden nickels on his specs for the ferryman” begint. Een luisterende fan zal na de eerste twee zinnen al overgehaald zijn dan Aesop Rock nog steeds Aesop Rock is. De vierde track op het album is Zero Dark Thirty, de eerste single van het album. Ik maak vaak mee dat ik een eerste single doodluister, en vervolgens het gehele album een grote teleurstelling vind. Met Skelethon is dat niet het geval. Tegen de tijd dat men bij het vierde nummer komt, weet men dat het gehele album de kwaliteit van de eerste single behoudt, als het niet de eerste single overtreft.
{youtube}Dbd4h1kaFlY{/youtube}
De teksten zijn door het gehele album heen een grootse traktatie en open voor oneindige interpretatie, tenzij je gewoon wil luisteren naar hoe lekker Aesop Rock woorden bij elkaar weet te zoeken. Quotables zijn onder andere “roving packs of elusive young become choke-lore writers over boosted drums, in the terrifying face of a future tongue. Down from a huntable surplus to one” en “knows no zen in the art of maintenance, only as the orchestrated patron saint of changing lanes baby, here is how a great escape goes when you can’t take your dead friends names out your phone”
Er is absoluut niets mis met de teksten, maar teksten alleen zijn meestal niet genoeg op een album. Het album moet ook klinken, en Skelethon doet meer dan slechts “klinken”. De manier waarop Aesop Rock’s monotone stem de teksten met zich meebrengt werkt heerlijk met de uitzonderlijke beats. Instrumentaal zit dit album buitengewoon in elkaar. Het heeft een elektronische sfeer, zonder dat de traditionele hip-hop elementen weg zijn gehaald. De beats zijn catchy en zijn allesbehalve standaard. Er zit enorm veel instrumentale variatie in niet alleen het album, maar ook in songs zelf, dat dit album enorm onvoorspelbaar maakt. De onvoorspelbaarheid is totaal niet storend, maar juist spannend, en maakt dit album een echt muzikaal avontuur, op beiden instrumentaal- en tekstgebied.
Zonder een paar uur van de lezer’s tijd in te nemen om in vol detail te gaan over waarom ik dit album zo geweldig vind, raad ik Skelethon sterk aan. Het is een fenomenaal album. Aesop Rock is terug! (10/10) (Rhymesayers Entertainment)