Nederlandse bands krijgen een unieke kans buiten de muren van hun slaapkamer te treden tijdens de Red Bull Bedroom Jam. Die slaapkamer zou zomaar ingeruild kunnen worden voor een groot podium in een bekende popzaal, want de uiteindelijke winnaar van deze battle of the bands mag een EP opnemen en gaat op tournee met Go Back To The Zoo.
Stijgen in Buzz Chart en Gig Chart
Dit jaar vind de tweede editie van de Red Bull Bedroom Jam plaats. Bedroom Jam is een wereldwijd concept waarbij bands het online en live tegen elkaar opnemen. In Groot-Brittannië en Australië vonden al succesvolle edities plaats, waaruit onder andere de Kerrang! Award-winnende band You Me At Six voortkwam. Sinds dit weekend kunnen Nederlandse rock- en popbands zich inschrijven op www.redbullbedroomjam.nl en daar een profiel aanmaken. Fans kunnen vervolgens video’s van hun favoriete band bekijken, die beoordelen en erop reageren. Op die manier komt een band hoger in de Buzz Chart en stijgt de kans op een doorbraak. Elke vrijdag schuift diegene die bovenaan staat namelijk door naar de Gig Chart, die uit zes weekwinnaars bestaat. Deze zes bands krijgen elk een professionele videoclip en een fotosessie gemaakt in hun eigen slaapkamer.
EP opnemen met Britse producer
De Top 4 mag vervolgens het voorprogramma verzorgen van niemand minder dan Go Back To The Zoo. Aan de hand van die optredens bepaalt een professionele jury de twee finalisten, die het live tegen elkaar opnemen in de Red Bull Studio in Amsterdam. Deze finale zal online worden uitgezonden. De uiteindelijke winnaar wordt door het publiek gekozen en mag in diezelfde studio een EP opnemen met de bekende Britse producer John Mitchell, die eerder werkte met bands als Enter Shikari, Kids In Glass Houses en Funeral For A Friend. Daarnaast gaat de winnende band op tournee met Go Back To The Zoo en staat volgend jaar een optreden op een groot Nederlands festival gepland.
Actief gebruik maken van (social) media
Bands kunnen tot en met zondag 30 september een profiel aanmaken en content uploaden. Deelnemende bands kunnen hun fanbase vergroten door actief gebruik te maken van social media, maar ook door de lokale media erbij te betrekken. De winnaars van vorig jaar, KinKobra, wisten op die manier veel activiteit rondom hun profiel te genereren en gingen uiteindelijk op tournee met Triggerfinger. “Dat was te gek” aldus Pascal Molenaar, zanger en gitarist bij KinKobra “Naast dat we ons konden presenteren aan een enorm publiek, deden we ook veel podium ervaring op. Daar hebben we nog steeds profijt van”. Het is dus zaak voor bands om zo snel mogelijk een profiel aan te maken, de achterban te mobiliseren en een online buzz te creëren.