Het levenslied, jeugdige overmoed, breakdance en relativerende humor – die strijden om de voorrang in Next. In de nieuwe choreografie van Andrea Leine en Harijono Roebana, slingert chansonnier Matthias Kadar de LeineRoebana-dansers heen en weer tussen liedjes van Jacques Brel en Nina Hagen, Toon Hermans en Franz Schubert. Soms rauw, soms dwars. Maar altijd overheerst de liefde. Next gaat 3 mei in première in het Chassé Theater in Breda.
In de intieme voorstelling Next zet chansonnier, componist en musicus Matthias Kadar de toon met zijn vertolking van chansons en (levens)liederen van Nederlandse, Franse en Duitse bodem. Voor de pauze staat de kracht van jeugdige overmoed centraal, daarna het effect van pose en vorm; directheid tegenover indirectheid. Voor Next 1 gebruikte de jonge garde van LeineRoebana de muziek en de poëzie van Ramses Shaffy, Toon Hermans, Franz Schubert en Jacques Brel om hun gevoelens en energie te kanaliseren. De drie dansers brengen in een werveling van breakdance en typisch LeineRoebana dansidioom het immer kloppende hart van deze liedjes tot leven: een onzichtbare vulkaan van hunkering en verlangen. Liefde brandt, gloeit, put uit. Tijdens het ontstaan van Next 1 toerden de andere dansers met Ghost Track door Indonesië. Wat konden zij na terugkeer nog toevoegen aan deze uitbarsting van waarachtigheid? Zoals eerder bij LeineRoebana wees het werk van Ton Lutgerink – de meester van de anarchistische vorm en de lichtvoetigheid – de uitweg uit de flessenhals in Next 2.
Next 1 en 2 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook met de ontvangst van het publiek. De bezoekers worden uitdrukkelijk uitgenodigd aan het LeineRoebana-publieksonthaal deel te nemen: een half uur voor aanvang kunnen zij zich samen met de dansers op het toneel mentaal ‘opwarmen’. Na de première op donderdag 3 mei in het Chassé Theater in Breda, gaat de voorstelling tot en met 1 juni op tournee door Nederland.
Foto (c) Daan van Meer