Vrijdagavond openden de Ladies of Soul hun driedaagse concertreeks in een uitverkochte Ziggo Dome te Amsterdam. De eerste van drie uitverkochte shows bracht een spectaculaire ode aan soul, funk en disco. Nadat de Ladies na 2019 moesten stoppen door Corona, betraden Edsilia Rombley, Berget Lewis, Candy Dulfer en de in de plaats van Glennis Grace terugkerende Trijntje Oosterhuis als stralende hoofdrolspelers het grootste podium van Nederland.
De avond begon met een spannende countdown en een meeslepende introfilm met beelden van toen de Ladies klein waren. De tijd dat de dames elkaar al leerden kennen, want naast dat Trijntje en Edsilia zoals bekend schoonzussen zijn, waren Oosterhuis en Berget Lewis buurmeisjes, Edsilia en Berget vriendinnen en Candy en Trijntje vrienden via familie. Mede daardoor zijn de meiden volledig op elkaar ingespeeld. De band bouwde de spanning op met een atmosferische drone. Toen de Ladies het podium betraden met ‘We’ve Got Tonight’ gevolgd door het energieke ‘Can’t Hold Us’, was het direct duidelijk: de dames waren terug en sterker dan ooit.
Soul medley en solo optredens
Na de openingsnummers dompelden de Ladies het publiek onder in een wervelende soul medley met klassiekers als ‘Move On Up’, ‘Chain of Fools’ en ‘Sweet Soul Music’. De energie in de zaal was voelbaar, met een publiek dat volledig werd meegesleept door de krachtige vocalen en strakke band onder leiding van Alvin Lewis.
Vervolgens was het tijd voor de individuele optredens. Trijntje Oosterhuis bracht een gevoelige interpretatie van ‘What The World Needs Now’, waarbij haar stem zorgde voor kippenvel in de zaal. Na een korte toespraak gaf ze het podium aan Edsilia Rombley, die met ‘I Knew You When’ en ‘Sweet Love’ liet zien waarom ze al jaren tot de top van de Nederlandse zangeressen behoort.
Berget Lewis nam het stokje over met een krachtige versie van Tina Turner’s ‘What’s Love Got To Do With It’, begeleid door twee gitaristen op een intieme setting met krukken. Saxofonist Candy Dulfer sloot het eerste deel van solo-optredens af met een explosieve reeks funknummers, waaronder ‘Hollywood Swinging’, ‘Getaway’ en ‘Pick Up The Pieces’, waarbij de blazerssectie volop schitterde.
Productie en band
De productie was in handen van Tjeerd Oosterhuis als creatief en muzikaal directeur, samen met co-muzikaal directeur Alvin Lewis. De band, onder leiding van gitarist Alvin Lewis, bestond uit een indrukwekkende line-up van topmuzikanten, waaronder New Cool Collective drummer Joost Kroon, Glenn Gaddum jr. (bas), Elvis Ediagbonya (piano en keyboards), Jahja Telussa (gitaar), Patrick Mijnals (keyboards), Dillon Lewis (percussie) en een geweldige blazerssectie bestaande uit Randell Heye (trompet), Efe Erdem (trombone) en Marc Mangin (saxofoon). Achtergrondvocalisten Keith John, Kris Rietveld, PattyLou en Roza Lozica versterkten het muzikale palet.
Een keur aan muzikale gasten
Het concert werd verrijkt door een indrukwekkende line-up aan gastartiesten. Giovanca bracht een meeslepende Diana Ross-medley met hits als ‘Upside Down’ en ‘Stop in the Name of Love’. Do, die voor het eerst acte de présence gaf, ondanks dat zij al in 2012 mede aan de basis stond aan de Ladies of Soul, bracht een eerbetoon aan Mariah Carey. Haar ‘Anytime You Need a Friend’ en ‘Make It Happen’ werden perfect uitgevoerd en pasten helemaal in de setting van de avond. Numidia zette de zaal in vuur en vlam met haar Etta James-medley, waaronder ‘I Just Wanna Make Love to You’.
Een van de absolute hoogtepunten van de avond was echter het optreden van Gwen Dickey, de 71-jarige legende en voormalige zangeres van Rose Royce. Ondanks dat ze sinds 2010 aan een rolstoel gebonden is door een ruggenmergsletsel, gaf ze een indrukwekkend optreden vanaf haar zitplaats op het podium met ‘Love Don’t Live Here Anymore’ en ‘Wishing on a Star’. Haar stem heeft niets aan kracht ingeboet en het publiek gaf haar een staande ovatie.
Terug naar de classics
De ‘Back in the Days’-medley bracht een nostalgische reis door de jaren ’90 en vroege jaren 2000, met nummers als ‘Unbreak My Heart’ (Tony Braxton), ‘Smooth Operator’ (Sade), ‘Ain’t Nobody’ (Rufus en Chaka Khan) en ‘Hey Mr. DJ’ (Zhané), waarbij de dames samenwerkten met Dillon Lewis op percussion. De medley vervolgde met hiphopklassiekers als ‘Rappers Delight’ van de Sugarhill Gang en ‘The Power’ van Snap!, wat een enorme golf van energie over het publiek uitstorte.
De tweede soloronde
In het tweede deel van de avond kregen de Ladies opnieuw de kans om individueel te schitteren. Trijntje imponeerde met ‘Water’ en ‘Touch Me There’, begeleid door de slagwerkers. Berget gaf een emotionele vertolking van The Beatles’ ‘Hey Jude’ en Lenny Kravitz’ ‘Let Love Rule’, en Edsilia zette de Ziggo Dome daarop in vuur en vlam met ‘The Best Things in Life Are Free’ (Luther Vandross & Janet Jackson) en ‘Rhythm of the Night’ (Corona), terwijl Candy het publiek tot tranen toe roerde met een hartverscheurende uitvoering van Michael Jackson’s ‘Earth Song’.
Bruno Mars tribute en internationale gasten
Een verrassend element in de show was het optreden van Steven Smits van de tributeband Treasure, die speciaal werd aangekondigd door Edsilia. Samen met de Ladies bracht hij een energieke Bruno Mars-medley met hits als ‘Leave the Door Open’, ‘Finesse’, ’24K Magic’ en ‘Uptown Funk’, wat resulteerde in een feestelijke danssessie op het podium.
Robin S. bracht het publiek in vervoering met haar iconische ‘Show Me Love’ in zowel de originele versie als de remix. Sister Sledge, vertegenwoordigd door Debby Sledge, aangevuld met de vaste formatie Sledgendary (Debbie’s dochter Camille Sledge, zoon David Sledge, de zoon van Joni Sledge Thaddeus Sledge, en Tanya Ti-et, die al eerder als zangeres met Sister Slegde tourde) vuurde hun disco-hits ‘Lost in Music’, ‘Thinking of You’ en ‘He’s the Greatest Dancer’ op het publiek af. Voor Debby was het een soort van thuisconcert, aangezien de legende al ruim 30 jaar een huis in Gelderland bezit. En zo voelde het ook, als een thuisconcert.
Zaalmoment en finale
De finale van de avond was een niet te stoppen disco-dancefestijn met nummers als ‘Ladies Night’, ‘Kiss’, ‘Ain’t No Stopping Us Now’ en ‘Celebration’. Alle gastartiesten voegden zich bij de Ladies voor een spectaculaire reeks afsluitende nummers, waaronder ‘Le Freak’, ‘Ring My Bell’ en ‘Don’t Stop Till You Get Enough’.
Na een kort ‘fake’ einde waarbij Edsilia vanaf backstage de kreet “We want more” liet horen, keerden de Ladies terug voor een wervelende toegift. Gwen Dickey sloot zich bij hen aan voor ‘Car Wash’, gevolgd door een gezamenlijk selfiemoment met het publiek. Sister Sledge werd nog een laatste keer aangekondigd door Berget voor een meeslepende uitvoering van ‘We Are Family’, waarna de avond prachtig werd afgesloten met een reprise van ‘We’ve Got Tonight’.
Soul meets rock: Een gedurfde combinatie
Opmerkelijk aan deze editie van Ladies of Soul was de toevoeging van enkele rocknummers aan het traditionele soul- en funkrepertoire. Naast Berget Lewis’ vertolkingen van The Beatles’ ‘Hey Jude’ en Lenny Kravitz’ ‘Let Love Rule’, verraste Shirma Rouse het publiek met een opzwepende versie van The Rolling Stones’ ‘Satisfaction’, voordat ze overging op Aretha Franklin’s ‘Think’. Of rock bij de Ladies of Soul pastte, laten we derhalve in het midden; het publiek genoot met volle teugen, en daar gaat het om. De sfeer werd daarbij verhoogd toen tijdens een van de nummers van Berget een aantal dames de zaal in liepen met fleurige flower power borden. Onder anderen Maxazine’s eigen Lady S., Stefanie Portegies nam hierbij haar moment om te schitteren.
Sommige bezoekers prezen de veelzijdigheid van de zangeressen en het verfrissende karakter van deze onverwachte rock-elementen, terwijl andere puristen vonden dat deze rocknummers het soulkarakter van de avond enigszins verstoorden. Desondanks bewezen de Ladies hun veelzijdigheid door ook deze rockhits met overtuiging en soul te brengen.
De terugkeer van een concept
De terugkeer van Ladies of Soul na enkele jaren afwezigheid was een onvergetelijk muzikaal festijn dat de rijke geschiedenis van soul, funk, disco en R&B vierde, met een verrassende toevoeging van enkele rockhits. De perfecte mix van de individuele talenten van de vier Ladies, aangevuld met bijzondere nationale en internationale gasten, maakte deze avond tot een ware muzikale triomf. De glamoureuze outfits, die de Ladies meermaals wisselden gedurende de avond, voegden een extra dimensie toe aan het spektakel.
Met nog twee uitverkochte shows in het verschiet, belooft het weekend in de Ziggo Dome een hoogtepunt te worden op de Nederlandse soul-agenda van 2025. De Ladies of Soul hebben overtuigend bewezen dat ze nog steeds de grootste dansvloer van Nederland kunnen creëren. Vijf jaar pauze maakte daarvoor niets uit, de Ladies are back!
Foto’s (c) Nikki Born