Vorige week kreeg de jonge Belgische pianist Miel de Koninck de vrije hand tijdens het ‘Artist in Residence’-programma geïnitieerd door muziekpodium De Singer in België. Samen met zijn vaste maatje drummer Simon Pas en de uit Rome afkomstige gelauwerde bassiste Federica Michisanti en de talentvolle gitarist Giuseppe Cistola, kropen de vier bij elkaar in de concertzaal om hun eigen composities met elkaar opnieuw te arrangeren. Onder de naam ‘Crossroads’ gaven zij afgelopen weekend een enerverende concertreeks in Rijkevorsel, Gent en Antwerpen.
De vier muzikanten hadden elkaar ontmoet bij een uitwisselingsprogramma tussen het Sant-Louis College in Rome en het Conservatorium van Antwerpen. Hoewel de De Koninck en Pas dit jaar hun studie nog moeten afronden, hebben de twee al een aardige reputatie opgebouwd met diverse eigen formaties en samenwerkingen met internationaal vermaarde artiesten. Zo trad Miel de Koninck op met de Amerikaanse trombonist Robin Eubanks en de veelzijdige Spaanse slagwerker en pianist Jorge Rossy. Simon Pas deelde onder andere het podium met de Canadese saxofonist Ben Wendel. Federica Michisanti gaf onlangs nog grandioze concerten in het BIMHUIS in Amsterdam en Jazz In Bess in Lugano met haar internationale quartet bestaande uit Louis Sclavis, Vincent Courtois en Michele Rabbia. Giuseppe Cistola timmerde tot dusverre al aardig aan de weg in Italie en gaf onder meer acte de présence op Umbria Jazz en lanceerde eind 2024 zijn inmiddels vierde album ‘GASH’.
Op vrijdag trapten de muzikanten dus de korte tour af in een goed gevulde De Singer. Het toegestroomde publiek werd getrakteerd op een prachtig op elkaar afgestemde en opnieuw bewerkte eigen composities. Geopend werd met het uptempo gespeelde nummer ‘Ikebana’ van Cistola, met gelijk veel ruimte voor het heerlijke gitaarspel van de sympathieke Italiaan. Vervolgens klonk ‘Passi’ van Michisanti. Gezien de grote glimlach op haar gezicht, was het duidelijk te zien dat Federica Michisanti het ontzettend naar haar zin had op het podium en met het samenspel. Haar stuwende basgeluid bracht de groep in een muzikale trance. Met ‘Going to Rome’ vertelde De Koninck instrumentaal nog een keer hoe de samenwerking voor ‘Crossroads’ was ontstaan. Een compositie van Simon Pas had de nieuwe titel ‘One for Rijkevorsel’ gekregen. Het was een muzikaal bedankje aan hun fantastische verblijf in de B&B aan de rand van het plaatsje en de mogelijkheid die de organisatie van De Singer hen had geboden om dit project te realiseren. Verder klonk het heerlijke ‘Whistling’ van Michisanti en het fijne ‘Ballad in the night’ van de Koninck. Na een overweldigend applaus, speelde de groep nog ‘Ikigai’ van Cistola ter afsluiting van een ontzettend goed concert in een parel van een jazzclub.
Foto’s: © David Pas / Maxazine