Lady Blackbird bracht afgelopen donderdagavond warmte en diepte naar het podium van Muziekgebouw Eindhoven, met haar unieke mix van jazz, soul en aanverwanten. Bekend om haar rokerige stem en doordringende performance, wist ze het publiek van begin tot eind te boeien tijdens haar concert, waarin ze nummers van haar debuutalbum ‘Black Acid Soul’ en het in september verschenen album ‘Slang Spirituals’ ten gehore bracht.
Maar voor het zover was, was het eerst de beurt aan de de Londense GeeJay. Het duo combineerde soulvolle vocals en jazzy ritmes in een unieke stijl. De zangeres wist het publiek direct te pakken mar haar charismatisch overkomen en speelde direct met het publiek. Waar haar toetsenist wat in zijn eigen wereldje innzijn felgroene trainingspak achter de piano leefde, wist de zangeres precies wat het publiek nodig had.
Helaas was het concert niet uitverkocht, maar dat weerhield Marley Munroe, zoals Lady Blackbird in het echt heet, en onder welke naam ze tot enkele jaren geleden nog optrad, niet van een overtuigende performance. De avond begon krachtig met haar cover van Nina Simone’s ‘Blackbird’, en bracht een rauwe emotie teweeg die de zaal in stilte hulde. Haar bijzondere verschijning maakte indruk en deed zelfs de sterke muzikale intro van haar achtergrondband verstommen. De muzikanten om haar heen, waaronder de briljante pianist Deron Johnson, speelden met finesse en gaven de show een rijke, dynamische klank.
Haar Grace Jones-achtige performance zorgde dat de zaal geen seconde kon inpakken. Dat bewees ook het krachtige ‘Woman’ en the James Gang cover ‘Collage’. Lady Blackbird bedankte het Eindhovense publiek om haar op Thanksgiving terug te willen ontvangen, nadat ze enkele jaren geleden de zaal al wist te overdonderen tijdens So What’s Next?, in dezelfde geweldig klinkende zaal.
Met ‘No One Can Love Me (Like You Do)’ bewees de Amerikaanse dat gaar stem met gemak de groten der aarde kan evenaren, en hoewel haarvuithalen wellicht nog niet zo lang en sterk zijn, staat haar stem als een huis. Met het gevoelige ‘Man on a Boat’ bewees ze hoe moeiteloos ze genres kan combineren en een eigen stempel drukt op elk nummer. Tijdens een van de hoogtepunten, ‘The City’, was de chemie tussen Lady Blackbird en haar band bijna tastbaar, met diepe grooves en soulvolle intermezzo. Dat werd voortgezet tijdens ‘Matter of Time’, waarbij het publiek zich kon wanen in een van de soulvolle clubs in downtown Manhattan.
De zangeres bracht in Eindhoven een nieuwe versie van ‘ If I Told You’ die staccato gespeeld wat country invloeden wegzetten tegen een gospel-achtergrond, wat een bijzonder welkome nieuwe sound aan het toch al geweldige nummer gaf. De band trok even later goed van leer en spetterde met een jamsessie waar menig band een puntje aan kon zuigen en deed terugdenken aan muzikale uitspattingen van Zappa of de Sly’s Family Stone, of hier en daar zelfs aan moderner werk van Mezzoforte. Zelf trok Lady Blackbird via buitenom de zaal in en zocht ze hier en daar persoonlijk contact met het enthousiaste publiek, waarna haar nieuwste single ‘Like a Woman’ vol passie de zaal ingeslingerd werd.
Het hoogtepunt van de avond was ongetwijfeld het einde, met afsluiters ‘Reborn’ en natuurlijk de magistrale Tim Hardin cover ‘It’ll Never Happen Again’, waarin Lady Blackbird zich helemaal gaf. Het was een triomfantelijk einde aan een avond vol passie, muzikaliteit en emotie. Lady Blackbird liet zien waarom zij een van de meest veelbelovende artiesten in het genre is en bevestigde haar status als een kracht om rekening mee te houden in de hedendaagse soul en jazz.
Een welverdiend applaus viel haar ten dele en natuurlijk kwam de sympathieke zangeres terug om nog eenmaal haar geweldige talent tentoon te stellen, met het soulvolle ‘Let Not (Your Heart Be Troubled)’. Een welverdiend applaus en Lady Blackbird verliet na lang aarzelen het podium. Hopelijk niet voor jaren.
Foto: PDM 1.0 license : Dirk Neven