Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.
Gigantum – Gigantum
Gigantum is een Amerikaanse Stoner Metal band en brengt in eigen beheer nu een EP uit met dezelfde naam. Ondanks dat er er slechts zes nummers op deze EP staan heeft het album praktisch dezelfde speelduur als een full length album. Gigantum klokt een krappe 40 minuten. In deze 40 minuten kun je luisteren naar een mix van speed rock, garage rock en stoner metal, af en toe wordt er ook een gitaarriffje ‘geleend’ van Black Sabbath. Gigantum beschikt over drie stemmen. Zangeres/bassiste Mia X wordt uitstekend ondersteund door de beide gitaristen. Als je houdt van bands als Fu Manchu en Red Fang moet je deze EP zeker een keer beluisteren. Degelijk maar niet onderscheidend. (Ad Keepers) (6/10) (Eigen productie)
The Flying Norsemen -The Flying Norsemen
Drie van de vijf bandleden van The Flying Norsemen komen uit de band Arabs In Aspic. Hun invloeden van de jaren ’70 met stoner, doom en psychedelica, hoor je zeker terug op het debuutalbum ‘The Flying Norsemen’. Het eerste deel van ‘Norseide’ is kalm. De teksten zijn in het Noors. Verstaan doe ik het niet, maar dat is niet erg, want zang en muziek zijn in harmonie met elkaar. Op de cover zie je een soort Poseidon. Er zijn geen gesampelde geluiden toegevoegd aan ‘PoseidJohn’. Toch gaat de tekst van deze epic over een zeiltocht naar open zee. In alle vier de nummers zijn de instrumenten in balans. Daarnaast is de afwisseling/melange tussen psychedelica en stoner/doom erg goed. Uitgebreide instrumentale delen worden afgewisseld met vocale stukken. De Theremin speelt met vlagen een belangrijke rol. Zowel de intro’s uit de outro’s zijn met zorg gecomponeerd.. De nummers zijn zeer gevarieerd opgebouwd. En er zijn talloze wendingen, de ene keer plotseling, en andere keer geleidelijk. Hoe dan ook, het is steeds verrassend. (Esther Kessel-Tamerus) (8/10) (Apollon Records)
Neil Young – Archives Volume III, Takes
Neil Young’s ‘Archives Volume III, Takes’ is een diepgaande duik in het creatieve proces van de legendarische singer-songwriter. Deze oorspronkelijke omvangrijke collectie, bestaande uit 17 CD’s of 5 Blu-Rays, biedt een schat aan nooit eerder uitgebracht materiaal uit een cruciale periode in Young’s carrière. Met ‘Takes’ is er een iets meer behapbare versie voor cde onschuldige consument, met daarop 16 tracks Het archief bevat een fascinerende mix van live-opnames, studio-outtakes en zelfs volledige ongepubliceerde albums. Hoogtepunten zijn onder andere ‘ Lady Wingshot’ met het Gone with the wind orchestra,’Barstool Blues’ een live opname uit de tijd dat hij begeleid werd door Royal Pineapple, en bepaald geen indruk wost te maken op zijn nieuwe platenmaatschappij Geffen. De geluidskwaliteit varieert sterk, van indrukwekkend tot ronduit slecht. Dit onderstreept het ruwe, ongepolijste karakter van het materiaal. Voor de doorsnee luisteraar kan dit overweldigend en soms zelfs ontoegankelijk zijn. Deze verzameling is vooral waardevol voor de meest toegewijde Neil Young-fans en muziekhistorici. Het biedt een uniek inzicht in Young’s creatieve proces, maar is niet bedoeld voor casual listening. ‘Archives Volume III’ is een indrukwekkend, zij het nichegericht, project dat Young’s toewijding aan zijn muzikale erfgoed benadrukt. Een must-have voor de hardcore fan, maar wellicht te specialistisch voor de gemiddelde luisteraar. Daarom slechts een 5 uit 10. (Jan Vranken) (5/10) (The Other Shoe Productions)
Mike Stern – Echoes and other Songs
Mike Stern’s ‘Echoes and Other Songs’ is een meesterwerk dat de veelzijdigheid van deze jazzgitarist ten volle demonstreert. Sterns technische virtuositeit schittert door het hele album, met zijn kenmerkende vloeiende loopjes en energieke spel. Wat werkelijk imponeert, is Sterns vermogen om moeiteloos te navigeren door het volledige jazzspectrum. In slechts acht maten kan hij naadloos overschakelen van vurige fusion naar swing-geladen bebop, een bewijs van zijn muzikale flexibiliteit en creativiteit. De composities weerspiegelen Sterns brede muzikale horizon, van het gtroovende ‘Where’s Leo?’ tot hert ingetogen ‘Gospel Song’. Zijn samenwerkingen met topmusici als Chris Potter, Christian McBride, Richard Bona en Dennis Chambers tilt het album naar nog grotere hoogten. Ondanks enkele momenten die aan andere artiesten doen denken, blijft Sterns unieke toets overeind. ‘Echoes and Other Songs’ is een essentiële toevoeging aan elke jazzcollectie, een showcase van een gitarist op het toppunt van zijn kunnen. Een verdiende 9 uit 10. (Jan Vranken) (9/10) (Mike Stern)
DEADLETTER – Hysterical Strenght
DEADLETTER’s ‘Hysterical Strength’ is een indrukwekkend album dat de stempel draagt van producer Jim Abbiss, die we kennen van zijn werk voor Editors, Arctic Mokeys en Adele. De rauwe energie en ambitie van deze post-punk band uit Zuid-Londen worden meesterlijk vastgelegd en vormgegeven. Abbiss’ productie is zo dominant aanwezig dat het album bijna meer zijn creatie lijkt dan die van de band zelf. Nummers als ‘Credit to Treason’ klinken fantastisch – rauw en energiek, met een gepolijste sound die de band in topvorm laat horen. ‘Mother’, met zijn saxofoon, is een andere uitblinker die de veelzijdigheid van de productie demonstreert. Hoewel dit een uitstekend album is, roept het vragen op over hoe DEADLETTER deze nummers live zal brengen zonder Abbiss’ productiemagie. Het contrast tussen de gestileerde studiosound en hun vermoedelijk ruwere live-optredens belooft intrigerend te zijn. ‘Hysterical Strength’ is een overtuigend werk dat nieuwsgierig maakt naar DEADLETTER’s toekomstige ontwikkeling, zowel in de studio als op het podium. Een 8/10 voor dit indrukwekkende producer-album. (Anton Dupont) (8/10) (To So Recordings)