De vijfde dag van Sziget 2024 was er een om niet snel te vergeten, daar heeft Sam Smith eigenhandig voor gezorgd. De Britse artiest maakt al een tijdje de tongen los met hun extravagante show en dat was in Boedapest zeker niet anders. Van de outfits tot de choreografie: alles klopte.
Het werd heter en heter de afgelopen dagen in Boedapest en het Óbuda-eiland vormde daarop helaas geen uitzondering. Met temperaturen van ver boven de dertig graden zou je denken dat er genoeg redenen zijn om het wat rustiger aan te doen. Toch ging het op veel plekken weer helemaal los, al zagen we ook hoe veel mensen de verkoeling van het festivalstrand opzochten. Even tot rust komen met je voeten in het water van de Donau: beter wordt het op dat soort momenten niet.
De beste remedie tegen de hitte was eigenlijk heel simpel: niet op het heetst van de dag op pad gaan, maar net even wat langer wachten. De zon gaat in Boedapest wat vroeger onder dan in Nederland, dus de temperaturen worden dan ook al sneller wat aangenamer. Op de Main Stage stond Becky Hill als eerste internationale artiest geprogrammeerd en dat was een prima moment om de dag te beginnen.
De Britse zangeres kennen we vooral van haar samenwerkingen met een aantal van de grootste DJ-acts ter wereld, zoals ‘Lose Control’ met MEDUZA, ‘Crazy What Love Can Do’ en ‘Remember’ met David Guetta. Het is dan altijd even afwachten hoe zich dat vertaalt naar een podium zonder die bekende DJ’s, maar Becky Hill maakte ook solo veel indruk. Ze zong niet alleen prachtig, maar gaf de bekende hits met haar eigen band ook een geheel nieuwe invulling.
‘The Racing Rats’ en ‘Papillon’: als je bent opgegroeid in de zeroes, dan kan het bijna niet anders dan dat je deze nummers van Editors kent. Ze spelen ze anno 2024 nog steeds en in de Revolut Stage werd dat zeer goed ontvangen. De band had het zwaar, maar dat had vooral te maken met de hitte. “Are you still with us in this fucking hot tent”, hoorden we zanger Tom Smith halverwege dan ook roepen. Het helpt dan niet mee als diezelfde tent meedanst en zingt, al is dat natuurlijk wel wat je het liefst wilt zien als band.
Fontaines DC verzorgde de volgende show op de Revolut Stage, maar zij hadden ook makkelijk op de Main Stage kunnen staan met dit optreden. De Ierse punkband moest het weliswaar doen met een iets minder groot publiek dan Sam Smith, maar gaf wel dezelfde energie en dat werd zeer gewaardeerd. Het maakte daarbij niet uit welk nummer de band speelde: van het bekendere ‘I Love You’ en ‘Jackie Down The Line’ tot het minder gestreamde werk, het werd een behoorlijk wild feestje.
Het hoogtepunt van de dag volgde zoals gezegd met de show van Sam Smith. De Britse artiest stond ooit bekend om zijn ingetogen ballads en hoewel hen die nog steeds zingt, is hun imago behoorlijk veranderd. De non-binaire artiest transformeerde in een expressieve performer, die in Sziget hun emoties de vrije loop liep en hun trouwe schare fans in tranen toesprak. Smith bouwde langzaam op met nummers als ‘Stay With Me’ en ‘I’m Not The Only One’, om halverwege in een extravagante zwarte jurk verder te gaan met ‘Lose You’ en ‘Promises’.
Dat was ook het moment waarop er op het podium het nodige veranderde. Van dansers in lakleer die zeer gewaagd dansten en zelfs zoenend op het podium stonden tot Smith zelf, die met een netmasker het podium betrad. Voor de echte fans zal het allemaal geen verrassing meer geweest zijn, maar voor de gemiddelde Sziget-ganger werd misschien nu pas duidelijk hoe de performances van Smith door de jaren heen veranderd zijn. Het is niet langer lief en leuk, maar uitdagend en spraakmakend. Daarmee maakte Smith een behoorlijk statement, zeker gezien de huidige situatie rondom LGBT-rechten in Hongarije.
Foto’s (c) Marjolein van Veldhuizen