Wanneer Rymden ergens optreedt, hangt gelijk de geest van wijlen pianist Esbjörn Svensson in de lucht. Je kunt er niet omheen. Contrabassist Dan Berglund en drummer Magnus Öström speelden van 1993 tot en met 2008 met Svensson in het veel geprezen Esbjörn Svensson Trio (EST). Maar na het noodlottige duikongeluk van Svensson, hebben de twee Zweden in de Noorse pianist, keyboardspeler, componist en producer Bugge Wesseltoft toch echt een nieuwe kameraad gevonden waarmee ze stad en land afreizen om hun melancholische en mystieke Nordic sound te laten horen. Hun muziek schuurt, is soms ongemakkelijk en leidt zelfs tot discussie. Afgelopen woensdagavond was dat in een afgeladen LantarenVenster in Rotterdam niet heel veel anders.
Het hele optreden zou deze avond nagenoeg in het teken staan van hun laatste album ‘Valleys & Mountains’. De mannen openden spannend en improviserend met ‘The Hike’. Wesseltoft roerde de toetsen en draaide aan de knoppen van zijn Moog. De andere twee vielen bij en het nummer ging over in een easy en rockachtige structuur met tussendoor toch de hang naar improvisatie. Met ‘A Walk In The Woods’ kreeg je als toeschouwer inderdaad het idee flink aan de wandel te zijn in uitgestrekte bosgebieden. Eerder misschien nog joggend of rennend, want de stuwende bas van Berglund voerde het tempo flink op. Gas op de plank. Vervolgens ging de voet weer even van het pedaal in het veel rustigere met klassieke invloeden ‘Milam Bardo’.
Excelleren
Er werd ook teruggegrepen op de twee voorgaande albums. Van ‘Reflections and Odysseys’ kwam het uptempo ‘Pitter-Patter’ voorbij en ‘Terminal One’ was afkomstig van het album ‘Space Sailors’.
Het is een genot om de muzikanten te aanschouwen. Bugge Wesseltoft stelde zichzelf best dienstbaar op naar zijn collega’s. Gaf hun ook alle ruimte om te excelleren. Hij zat op zijn kruk van achter zijn toetsen met grote regelmaat met zichtbaar genoegen de solo’s van zijn kompanen te bekijken. En die solo’s waren prachtig. Dan Berglund imponeerde met zijn strijkpartijen in ‘Songs From The Valley’ en ‘Himmel’. In ‘The Mountain’ ging Magnus Öström los op zijn drumstel. Het nummer ‘Ro’ werd als toegift opgedragen aan iedereen die slachtoffer is van al het oorlogsgeweld op de verschillende continenten. Dan kunnen we inderdaad beter muziek maken en luisteren.
Foto’s: Damian Thomas