K-Pop is een muziekgenre dat de afgelopen jaren steeds populairder is geworden in Nederland. Dit was ook goed te zien tijdens het evenement ‘Strictly K-Pop’ in Melkweg in Amsterdam op 22 december 2023. Het evenement was uitverkocht en trok fans van alle leeftijden uit het hele land.
De avond begon met een welkomstwoord van de organisatoren. Vervolgens konden de fans genieten van een mix van bekende K-Pop-hits en minder bekende B-sides. De DJ, die zelf ook een groot K-Pop-fan is, wist het publiek goed te entertainen. Een van de hoogtepunten van de avond was de Random Dance in Public (RDP)-activiteit. Tijdens deze activiteit werd er ruimte gemaakt op de dansvloer en werd er gewacht op een track waarvan de aanwezigen de choreografie kenden. Vervolgens gingen ze samen de dansvloer op om de choreografie uit te voeren. Deze RDP workshop was een groot succes. Fans van alle leeftijden stonden samen te dansen en te genieten van de muziek. Het was een mooie manier om de K-Pop-community in Nederland samen te brengen.
K-Pop in Nederland
K-Pop is een muziekgenre dat zijn oorsprong vindt in Zuid-Korea. Het genre is een mix van popmuziek, hiphop, R&B en elektronische muziek. K-Pop-groepen staan bekend om hun catchy liedjes, dansbare nummers en flamboyante optredens. K-Pop is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. De laatste jaren waren er al meerdere grote K-Pop-concerten in Nederland, waaronder optredens van de echte sterren. BTS, Twice en Blackpink. De populariteit van K-Pop in Nederland is goed te verklaren. Ten eerste is K-Pop erg commercieel en een visueel aantrekkelijk genre met veel aandacht voor choreografie en visuele effecten. Dit maakt het genre aantrekkelijk voor een jonge doelgroep die toch al veel tijd doorbrengt op sociale media. Ten tweede is K-Pop een genre dat veel aandacht besteedt aan storytelling. K-Pop-groepen hebben vaak een eigen verhaallijn die zich afspeelt in een fictieve wereld. Dit zorgt voor een sterke band tussen fans en groepen. K-Pop een genre dat erg commercieel is, het is toegankelijk voor een breed en ook jong publiek. K-Pop-liedjes zijn vaak in het Engels gezongen, waardoor ze voor een groter publiek te begrijpen zijn.
Naast de alom aanwezige muziek was er uiteraard ook een stand met merchandise. Fans konden hier T-shirts, posters, sieraden en andere K-Pop-artikelen kopen. Hier raakten mensen met elkaar in gesprek, werd het laatste K-pop nieuws met elkaar uitgewisseld en werden nieuwe vriendschappen gesloten.
Al met al was ‘Strictly K-Pop’ een groot succes. Het evenement was een leuke en ontspannen manier om van K-Pop te genieten. Het is duidelijk dat K-Pop in Nederland steeds populairder wordt en dat er een grote community van K-Pop-fans bestaat.
Foto’s : Laura Sijtsma