De 26-jarige r&b- en popzangeres Kiana Ledé deed afgelopen dinsdag én woensdag een uitverkochte Melkweg aan tijdens haar Grudges tour, die in de V.S startte en haar via Australië en Azië naar Europa bracht. De band was ten opzichte van de V.S. tour aardig uitgedund, dat wel. Alleen de toetsenist was erbij maar dat kon het jeugdige publiek eigenlijk niet echt veel schelen. De aanwezige fans wilden alleen maar hun idool Kiana van dichtbij zien en haar liedjes horen. De stage setting was wel het zelfde gebleven met twee grote brocante spiegels op een standaard, een aantal statieven met retro fototoestellen erop gemonteerd en een groot rond kleed. Tijdens de opbouw van de set werd de zaal alvast lekker in de stemming gebracht met hits van SZA, Snoh Aalegrah, Ella Mai en Tyla en die hits werden uiteraard keihard meegezongen.
Even daarvoor had de Nederlandse zangeres Romy Dya het voorprogramma verzorgd met een aantal mooie zelfgeschreven songs. In Nederland is ze misschien niet echt bekend maar ze heeft al met diverse internationale artiesten gewerkt zoals Ghostface Killah en David Guetta. Haar alternatieve r&b en de boodschap in haar liedjes vormden een mooie aanloop naar de hoofdact waarbij haar ingetogen maar krachtige ballad ‘Step into your greatness’ veel indruk maakte.
Rond kwart over negen gingen de lichten uit en één spot aan. Het was tijd voor Miss Kiana Ledé. Haar laatste album ‘Grudges’ dat in de zomer uitkwam, is net zoals haar debuutalbum ‘Kiki’ weer een verzameling van persoonlijke liedjes die een belangrijke fase uit haar leven weergeven. Een fase die deze keer gekenmerkt werd door rancune, verwerking en zelfreflectie. Een fase die ook een inktzwarte bladzijde bevatte. In de zaal werd het na een uur dan ook ineens muisstil toen Kiana openlijk vertelde wat de song ‘Deserve’ voor haar betekent en dat de voicemail die aan het einde van de song te horen is, van haar verkrachter is. De pijn en woede van dat moment maar vooral van de periode erna kon ze met ‘Deserve’ van zich afschrijven.
Ze opende de avond met Bitter Bitch’ en ‘Gone’ en daarop volgde het zwoele ‘Focus’ waarbij ze letterlijk en figuurlijk alle aandacht in de zaal opeiste. ‘Focus on me babe, show me show me, it’s real’ zong ze zittend en langzaam sensueel bewegend op het grote ronde hoogpolige tapijt. “Oh ja, en er mag best getwerkt worden”, riep ze even later enthousiast.
De old school 90’s funk vibe van haar eerste album heeft op Grudges plaatsgemaakt voor een sterker popgeluid en dat ze geïnspireerd is door zangeressen zoals Kehlani was aan haar frasering soms goed te horen. De rest van de avond stond grotendeels in het teken van Grudges maar ze liet uiteraard ook wat ander werk en een paar songs van haar debuutalbum Kiki horen. Kiana zong in de Melkweg met hart en ziel en ze liet daardoor goed horen dat ze niet echt een complete band nodig heeft om te shinen.
Foto (c) Perrin Oubrie