Ongekend populair blijft Kim Wilde in ons land. En dat is bijzonder, aangezien ze op ‘Anywhere, Anyplace, Anytime’ uit 2003 na, geen enkele nummer 1 notering in Nederland heeft gehad. Toen werd ze als medezangeres door de Duitse zangeres Nena ingeschakeld, waarbij diens ‘Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann’ gebruikt werd voor een tweetalige remake. Toch is Kim Wilde een jaren ’80 artieste, met alleen in Nederland al rond de 15 hits. Eén van de bekendste vrouwelijke artiesten van de jaren ’80 betrad donderdagavond de uitverkochte grote zaal van Muziekgebouw Eindhoven, alwaar niemand achteraf met een leeg gevoel huiswaards keerde
61 jaar en 364 dagen oud betrad de blonde Britse zangeres het podium, geflankeerd door haar band, die via een teletijdmachine rechtstreeks uit 1983 vandaan zou hebben kunnen komen. Wilde droeg zelf zoals wel vaker een combinatie van zwart leer, afgewerkt met veel glitter, rood en franje. Een rode draad die door haar band was opgevolgd, en ook het lichtontwerp van de Greatest Hits show was er op aangepast.
Na een kort ‘Rage to love’-intro schakelde Wilde al direct over op een van haar grootste hits, ‘Never trust a stranger’, uit 1988. Als haar grootste hits al zo direct in het begin kwamen, zou het een avond met louter top-hits lijken te gaan geworden. Toch was dat ietwat ijdele hoop, want in het eerste deel van het programma kwamen meerdere net-niet hits uit de speakers en samengenomen met de stoelen in de zaal, was het dus een wellicht moeilijk en stroef begin van iets wat een Greatest Hits avond had moeten zijn.
Grote hits werden afgewisseld met mindere singles en eigen nummers met covers, maar dan wel in de hitversie die er door Kim Wilde van werd gemaakt, zoals de Bee Gees-cover ‘If I Can’t Have You’, ‘Anyplace, Anywhere, Anytime’ waarmee ze dus samen met Nena nog een hit had, en Supremes-cover ‘You Keep Me Hangin’ On’, die de officiële set afsloot. Ook leuk was de cover van Robin Scott, beter bekend als M, die in 1979 een wereldhit had met een ven de meest iconische New Wave-hits allertijden, ‘Pop muzik’, die Wilde had verwerkt in haar eigen ‘The Second Time’.
‘Water on Glass’ was de eerste single die in 1981 (na twee eerdere top 10-hits) de top 40 in ons land niet haalde. Toch werd het nummer als hit onthaald door het publiek. En dat gebeurde eigenlijk wel met ieder nummer. Ook de mindere hits werden in deze Greatest Hits tour onthaald alsof men was aangekomen bij de hoogste regionen van de Top 2000.
Ondanks haar leeftijd was Kim Wilde nog steeds erg goed bij stem, en danste ze alsof ze nog midden in de jaren ’80 zat. Exclusief de neon-kleurige beenwarmers en bijbehorende haarband natuurlijk. Dat laten we over aan de Dolly Dots nu. Stemtechnisch goed, hoewel de hoogste noten tegenwoordig wel net te hoog zijn geworden voor de zangeres, maar daarvoor had ze gelukkig wederom Scarlett, haar nichtje en dochter van Kim’s vaste gitarist en broer Ricky Wilde bij. Met ‘Cambodia’, ‘View From a Bridge’, Chequered Love’ en Supremes-cover ‘You Keep Me Hangin’ On’ wist Kim het publiek naar het einde toe te verblijden met haar meest bekende meezingers, om na een korte pauze terug te komen met een toegift waarbij ‘Pop don’t stop’ nieuw met oud moest verbinden, en ‘You Came’ en ‘Kids in America’ Eindhoven definitief met een goed gevoel naar huis stuurden.