Een fan stapte naar Luc Dufourmont toe. Hij vroeg of die een nummer kon maken voor June, zijn pasgeboren dochtertje. Het kind werd zo goed als doof geboren en de vader wou een gezongen nummer als geboortekaartje. “Ik kan wel iets schrijven voor uw kindje” zei Luc. “Maar mijn vriend Wouter Spaens heeft altijd wel wat muziek in zijn schuif zitten.” Zonder grootse plannen nam het duo in een dag hun eerste song op. Riptunes is een feit.
Luc Dufourmont kennen we van de legendarische cultband Ugly Papas en tientallen muzikale nevenprojecten, nu nog altijd actief bij IDIOTS en Two Russian Cowboys.
Naast muzikant, performer, presentator kon je hem de laatste jaren ook al aan het werk zien als acteur in enkele Belgische producties (Bevergem, Callboys, Chantal, Cargo e.a.). Voor Knack Focus en de Krant van West-Vlaanderen schreef hij verder een reeks columns.
Wouter Spaens is eveneens actief in IDIOTS. In het verleden speelde hij al studioalbums in voor Bruce Bherman (met o.a. leden van Lambchop, Jack White,… ) in Nashville en Mooneye (Big Enough). Startte in 2022 Studio Piro, een muzikaal project waar ‘Tafels van Vermenigvuldiging’ op muziek wordt gezet, met o.a. Maaike Cafmeyer, Mathias Sercu, Gianni Marzo, Mario Goossens,…
In de Closed Session Recording Studio werd met producer Pieterjan Maertens (Tamino, Het Zesde Metaal) een volledig album opgenomen met cellist Frans Grapperhaus (The Wallace Collection, Broeder Dieleman, Wannes Capelle), pianist Gunter Callewaert (Waar is Ken ?) en drummer Ruben Vanhoutte (Tamino, Faces on TV), die ook deel uitmaken van de liveband. Ook Sarah Devos (Selah Sue, Filip Kowlier) en James de Graef (Loverman, Shht) speelden het album mee in.
2022, de wereld wordt wakker na een slepende pandemie en een nieuwe oorlog gooit roet in het eten. Maar dit houdt hen niet tegen om de plaat nog dit jaar te releasen. Riptunes brengt soelaas in goede en kwade dagen. Of zoals Matthew Swanson van Lambchop het na beluistering zo schoon zei: “If songwriter Tim Rose were still alive and he took a time machine to meet fellow time traveler Stuart Staples at a dark Belgian bar in the mid 1970’s to hear an obscure chanson singer and discuss heartbreak and former girlfriends over many drinks and cigarettes, I’d imagine the soundtrack to this imaginary movie scene would be capably provided by Riptunes.”