In 1971 begon de Britse rockgroep The Kinks aan een nieuwe fase in hun carrière door te tekenen bij RCA Records. Eindelijk bevrijd van het aandringen op hitsingles van hun oude label Pye, versnelde Ray Davies’ songwriting de beweging van zijn band naar een nieuwe identiteit als makers van thematische, ambitieuze, tedere en meer persoonlijke albums. Hiermee voortbordurend op eerdere cultsuccessen zoals The Kinks Are The Village Green Preservation Society. Aangemoedigd door de knaller ‘Lola’, waarmee ze het nieuwe decennium begonnen, richtte de typische Engelse band zich ook resoluut op de VS waar ze met hun opwindende, charismatische liveshows een nieuwe Amerikaanse fanbase opbouwden.
Het eerste Kinks-album van deze periode Muswell Hillbillies is voor veel mensen hun beste van allemaal. Het kijkt terug op de Londense roots van Ray en Dave Davies en vertelt de verhalen over arbeidersgezinnen die migreerden van de door oorlog verscheurde en door herontwikkeling geteisterde binnenstad naar de vreemde, groene buitenwijken van Noord-Londen.
Ray Davies: “Now with a new record company and a new image, I could bring some of the old wild western spirit into my music, these albums capture the re-emergence of the Kinks as a touring band. Muswell Hillbillies is one-of my favorite Kink’s albums. It’s a bit of a backstory to the Davies family and the characters involved.”
De release van Muswell Hillbillies werd ondersteund door meerdere tours door de VS, waaronder twee avonden in de iconische Carnegie Hall in New York, in 1992. De opnamen van die anarchistische shows, zwaar op Muswell-materiaal leunend, vormden de live-helft van het dubbelalbum uit 1972 Everybody’s In Show-Biz – Everybody’s A Star. De studiokanten werden bepaald door de lange maanden van The Kinks op hun Amerikaanse tour met de nodige weemoedige humor. De epische finale, ‘Celluloid Heroes’, bevestigde de nieuwe gevonden inspiratie van de band. Hier zien we Ray Hollywood gebruiken als een prisma waardoor hij de bitterzoete dromen van gewone Amerikanen kon bekijken.
Deze aankondiging valt samen met de release van ‘Celluloid Heroes (US Single Version 2022 Edit)’. Ray Davies componeerde dit klassieke Kinks-nummer dat reflecteert op alledaagse mensen die Hollywoodsterren willen worden. Het nummer benoemt verschillende beroemde acteurs uit de 20e-eeuwse film (waaronder Greta Garbo, Rudolph Valentino, Bela Lugosi, Bette Davis, Marilyn Monroe) en vermeldt LA’s Hollywood Boulevard verwijzend naar de Walk of Fame. Dit nummer komt van het baanbrekende RCA-album van The Kinks uit 1972, Everybody’s In Show-Biz – Everybody’s A Star.