De shock was groot onder de fans van TOTO, toen de band in 2019 aankondigde te stoppen. Steve Lukather en Joseph Williams kwamen precies een jaar later gelukkig met de bekendmaking van hun nieuwe band, The Dogz of Oz. Zonder David Paich, zonder Steve Porcaro. Goed, TOTO stopte al eerder ooit eens, en kwam altijd sterker terug, maar toch, zonder Paich en de laatste Porcaro? Een livestreamconcert was het enige echte wapenfeit van The Dogz of Oz gebleven en de band kondigde (mogelijk na betere onderhandelingen over de rechten van de bandnaam) uiteindelijk toch weer een tournee aan onder de naam TOTO; The Dogz of Oz-tour.
De Europese tournee van de vernieuwde TOTO, Steve Lukather en Joseph Williams, aangevuld met topartiesten als bassist John Pierce (Huey Lewis and The News), drummer Robert ‘Sput’ Searight (Ghost-Note, Snarky Puppy, Snoop Dogg), toetsenisten Steve Maggiora (Robert Jon & The Wreck) en Dominique ‘Xavier’ Taplin (Prince, Ghost-Note) en percussionist/saxofonist Warren Ham (Ringo Starr), ving aan in Tilburg. Twee avonden in een uitverkochte 013 waren de start van wat voor veel fans een duidelijke opluchting was. TOTO was back.
Al sinds 1977 toeren Lukather en Williams met TOTO de wereld vrijwel ieder jaar wel een keer rond. Een grote eer voor 013 om de officiële start van de Europese tournee te mogen hosten. Samen met The Rolling Stones en U2 mag TOTO toch wel tot de belangrijkste drie rockbands van de laatste 50 jaar worden genoemd. Hits als ‘Africa’, ‘Rosanna’, ‘Pamela’, ‘Stop loving you’ en ‘Hold the Line’ worden al sinds release woord voor woord meegezongen door iedereen die de nummers hoort op de radio of live. En terecht, want de hits van TOTO zijn en blijven tijdloos.
In Tilburg werd het dan ook een tijdloze show, met hits van weleer. Slechts show-opener ‘Orphan’, afkomstig van ‘TOTO XIV’ uit 2015 was een vrij recent nummer, maar voor de rest greep TOTO terug op hun omvangrijke oeuvre van meer dan 40 jaar en zo’n 20 succesalbums. Toch pakten Lukather en zijn mannen voor het grootste deel terug op de eerste 11 jaar, de albums ‘TOTO’ (Het geweldig nieuw gearrangeerde ‘Georgy Porgy’, ‘Hold the Line’ en ‘You Are the Flower), ‘TOTO IV’ (‘Africa’, ‘I Won’t Hold You Back’, ‘Rosanna’ en ‘Waiting for Your Love’) en ‘The Seventh One’ (‘Home of the Brave’, ‘Pamela’, ‘Stop Loving You’). Inderdaad het debuut, het vierde en het zevende album van de band. Ja, absoluut de succesperiode, aangevuld met ‘White Sister’ van ‘Hydra’ en ‘I’ll be over you’ van Fahrenheit’, uit diezelfde periode. Voeg je daarbij nog ‘Kingdom of Desire’ van het gelijknamige album uit 1992 toe, dan weet je dat de band een topset speelde.
Het makkelijke aan TOTO, is dat zo matter what ze spelen, het publiek de nummers toch wel kent. Luidkeels zong het gehele publiek de nummers mee, en genoot het van de vlijmscherpe gitaarsolo’s van Steve Lukather. Wat opviel was dat ook Joseph Williams na 45 jaar nog steeds magistraal bij stem was. Het verbluffende drumspel van Sput, inclusief een James Brownesque solo, mag zelfs (En dat begint op vloeken in de kerk te lijken) beter passend bij TOTO genoemd te worden dan het drumwerk van de toch al begenadigde Simon Philips. De experimentele jazzy achtergrond die Sput opdeed bij Snarky Puppy, lijkt mogelijkerwijs wel eens een nieuw tijdperk voor TOTO in te kunnen gaan luiden. Aangevuld bij het toetsenspel van Dominique Taplin (die later die haar samen met Sput met Snarky Puppy-spinoff Ghost-Note nog naar Nederland komt), lijkt TOTO muzikaal weer op de terugweg naar het succesvolle begintijdperk. Samen met vooral bassist John Pierce, die Michael Porcaro niet deed vergeten, maar hem zeker benaderde, klonk TOTO verfrissend en sterk.
Natuurlijk afsluitende met de grootste hits ‘Rosanna’ en ‘Afrika’ liet TOTO Tilburg zonder echt toegift achter, maar wel met een herinnering aan een concert dat slechts beter had kunnen zijn als bijvoorbeeld David Paich mee zou hebben gespeeld. Maar dat zou dan wel het absolute summum zijn geweest, daar mag je alleen van dromen.
Foto’s (c) Bart Teunis