“Rhizome” is het nieuwste audiovisuele project van modulaire synthesist Colin Benders en kunstenaar Boris Acket. In dit nieuwe avontuur onderzoeken de twee de relatie tussen muziek, ruimte, systeem, licht, beweging en dans. De term rhizome staat voor een systeem met geen duidelijk begin of eind. Het zijn eindeloze herhalingen op het podium, waarbij niemand weet wat er precies gaat gebeuren.
In het eerste deel van het project, “part 1”, staat experiment centraal. Tijdens deze show staat nog niet de volledige installatie op het podium: iedere keer wordt een module van de scenografie getest.
Afgelopen vrijdag was het project in de kleine zaal van de Muziekgieterij te zien en te beleven. In een goed gevulde zaal kon het overwegend internationaal publiek genieten van een uitgebalanceerde show van licht en geluid. Op de beats en ritmes van een in het midden van de zaal geplaatste modulaire synthesizer kon het publiek zich op overwegend ambiente soundscapes en monotone hypnotiserende ritmes laten meeslepen naar een andere dimensie. Op het podium nu geen artiest, maar een ster van de avond van een heel andere orde. Dit bleek een rechthoekig roterend paneel te zijn waar enkele lichtbronnen op waren geprojecteerd. Een vergelijking met de monoliet in Kubricks “2001 Space Odyssey” was zo nu en dan snel gemaakt, maar de afwezigheid van de muziek van Legeti voorkwam dat het een exacte kopie zou zijn.
Aan het begin van de avond bleek de meeste interesse nog uit te gaan naar het modulair synthesizer systeem van Colin Benders maar dit was naar mate de avond vorderde niet meer het geval. Zienderogen wist het roterend paneel, mede gedragen door de fenomale geluiden die Benders wist te produceren, de macht over de aanwezigen over te nemen. Het leek op zekere hoogte effect te hebben op de oerinstincten van de moderne mens. Dans en transcenderen. Voor even maar, in het hier en nu. En dat alles onder toezicht van Het Paneel.
Hoe gebalanceerd de wisselwerking tussen licht en geluid ook was, het “Rhizome” project kon alleen maar slagen als je je er aan kon overgeven. Onder de aanwezigen waren zeker ook bezoekers bij die moeite bleken te hebben met de open eindes en het experimentele karakter. Zo nu en dan dropen er enkelen vroegtijdig af.
Al met al heeft Colin Benders weer laten zien dat hij een muzikale genie is. Dit heeft hij in het verleden al meerdere malen laten zien in zijn Kyteman-periode. Benders blijkt altijd maar weer in staat je te prikkelen. Niet buiten het podium op social media of bij RTL Boulevard, maar juist op het podium. Of zoals in de Muziekgieterij die avond voor Het Paneel.