Omar Pene is een van de vaandeldragers van de Senegalese muziek. Het West-Afrikaanse land staat bekend om de traditionele mbalax en de rol die hun muziek heeft gespeeld bij de ontwikkeling van wat wij in het westen kennen als ‘Latin’ muziek . Naast Omar Pene behoren ook artiesten als Youssou N’Dour, Ismael Lo, Baaba Maal, Cheikh Lo en de, helaas in maart dit jaar veel te vroeg overleden, Thione Seck tot de Senegalese eredivisie van de wereldmuziek
Nu is er dan, meer dan acht jaar na zijn laatste internationaal verschenen album ‘Ada’, een nieuw album van Omar Pene, dat onder de veelzeggende titel ‘Climat’ wordt uitgebracht door het gerenommeerde wereldmuziek label ‘Contre-Jour’. Het album werd opgenomen in Dakar en Parijs met gitarist Hervé Samb. Samb is gekend als virtuoos (jazz) gitarist die eerder al werkte met artiesten als Marcus Miller, Oumou Sangaré en Salif Keïta. Deze samenwerking heeft geleid tot een prachtig album. De productie klinkt werkelijk als een klok, en het 9 tracks tellende album is overal prachtig gearrangeerd. Niet alleen is de zo kenmerkende Senegalese polyritmiek alom aanwezig, maar de samenwerking met Samb maakt dat Omar Pene op dit album tot grote hoogten reikt.
Op ‘Climat’ snijdt Pene de grote onderwerpen van deze tijd aan. Armoede, veiligheid, de klimaatcrisis, maar hij bezingt ook zijn zorg over hoe de mensheid in het algemeen met elkaar omgaat. Hierin komt duidelijk de op het soefisme georiënteerde west Afrikaanse vorm van de Islam naar voren. Wij als mensen zijn allen verantwoordelijk voor onze wereld en moeten die prijs betalen met verantwoordelijkheid, alertheid, liefde, empathie en voor de gelovigen onder ons: gebed. Een hartverwarmende boodschap die wij ons allen mogen aantrekken.
Meteen op het eerste nummer ‘Wo Naa La Ko’ dat heerlijk groovet over de sabar ritmes heen horen we in het arrangement iets dat we niet zo vaak horen in de wereldmuziek. Een strijkersarrangement. Samb speelt er de heerlijkste gitaarlicks doorheen, en Pene’s stem klinkt sterker dan ooit tevoren.
Een ander prijsnummer op het album ‘Lu Tax’ dat ‘waarom’ betekent in het Wolof, de Lingua franca van Senegal. Het nummer is een duet met Faada Freddy, van de Senegalese hip-hop groep Daara- J Family, die inmiddels over de hele wereld succes heeft. In het nummer adresseren beiden de nationale pastime van de Senegalezen, het roddelen. Ook hier weer een oproep aan allen om de handen ineen te slaan, je verantwoordelijkheid te nemen om anderen op geen enkele manier te beschadigen en elkaar met respect te behandelen.
Titeltrack ‘Climat’ is een van de langzamere tracks op het album en bevat een serieuze aanklacht tegen klimaatverandering, vervuiling en opwarming van de aarde. Pene legt het verband met migratie, en armoede in een beklemmende oproep aan ons allen om onze gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen. Opmerkelijk is het dat een dergelijke doordachte en in het hart gegronde oproep moet komen van een artiest die afkomstig is uit een land dat zelf nauwelijks bijdraagt aan de klimaatverandering en vervuiling, sterker nog, zelf een van de grootste slachtoffers is van de gevolgen van de westerse gulzigheid.
Met ‘Fakatal’ komt er een prachtig rustpunt in het album, andermaal prachtig gearrangeerd met accordeon en akoestische gitaar wordt er een podium gegeven aan de prachtige stem van Omar Pene.
Met ‘Climat’ brengt Pene een meer dan uitstekend album uit. Een album ook dat meer is dan een mooi muzikaal product. Het is een doorvoelde hartenkreet van een artiest die zich niet alleen bewust is van het punt waarop de wereld is aangekomen, maar de mensen middels zijn muziek tot bewustwording wil laten komen. Jammer genoeg blijft wereldmuziek een niche markt, en luistert het grote publiek nog steeds liever naar niets betekende lopende band muziek. Neem gewoon eens de moeite hier naar te luisteren. Dit is wellicht de beste wereldmuziekrelease van dit jaar. (8/10) (Contre-Jour)