Eind 2019 werd besloten dat Vandenberg’s Moonkings voor onbepaalde tijd zou stoppen. Frontman Jan Hoving was echter nog lang niet klaar met muziek maken. Daarom vroeg hij aan Carlo Gentenaar, gitarist van zijn voormalige band Stonefly, of hij mee wilde werken aan een solo plaat van Jan. Dat wilde Carlo maar al te graag. Jan stelde die vraag ook aan zijn Moonking-maatjes bassist Sem Christoffel en drummer Mart Nijen Es. De bandnaam werd gevonden in The MoRR (The Ministry of Rock & Roll), een idee van Carlo. The MoRR is geen hard rock band zoals Vandenberg’s Moonkings, maar rustiger en veel meer blues gerelateerd. ‘Now’s As Good Time As Any’ is het debuutalbum, en verschijnt 17 september .
‘Marbles’ heeft een aangenaam instrumentaal intro. De gestapelde, woordeloze zang zorgt voor een feel good sfeer. Als Jan begint te zingen herken je zijn stem, die hij prima doseert, waardoor zijn zang aansluit bij de muziek. Door het pakkende ritme en de heerlijke melodie blijft dit openingsnummer al snel in je hoofd kleven en bovendien nodigt het uit tot meezingen. De hoge achtergrond zang komt een paar keer terug. Qua sound zou je kunnen denken dat er ook vrouwen meezingen. Maar dat is niet het geval, Jan doet de hoge backing vocals. Het orgel is regelmatig (op de achtergrond) aanwezig. De blues is goed te horen in ‘Ain’t Feelin’ It’. Mart en Sem hebben hun power die ze bij de Moonkings hadden hier niet gebruikt. De ritmesectie past dus bij het geheel. Net als het gitaarspel van Carlo, dit ook is prima gedoseerd. Het eind is mooi plotseling. De saxofoon komt goed tot zijn recht de mooie ballad ‘Heartstrings’. Het akoestische gitaarspel vormt een eenheid met de zang van Jan, waar af en toe een licht ruw randje op ligt.
De klein gespeelde start van ‘Scars’ raakt je meteen, het geluid is mooi helder. Eerst is er alleen gitaar en de breekbaar gezongen woorden van Jan, je hoort de pijn in zijn stem. Als Mart begint te drummen, doet hij dit rustig, passend bij de gevoelige zang. De subtiele details op gitaar geven net dat beetje extra wat het nodig heeft. Het beetje meer power in zang en muziek naar het einde toe, staat in dienst van het geheel. Het einde is mooi onverwacht. De bas is aangenaam aanwezig in ‘Turn Every Stone’, weer is er leuk gespeeld met de verdeling over de koptelefoon. De backing vocals zijn soms iets voorspelbaar, maar de korte echo op de zang is wel verrassend. ‘Kick Like A Mule’ heeft een heerlijk mid tempo. Jan weet met zijn zang de woorden steeds overtuigend te brengen. Als er live shows komen, is dit een van de meezingers.
De muziek in ‘It’s All Over’ klinkt vrolijker dan de woorden die Jan zingt. Het meerstemmig gezongen stukje ongeveer in het midden is mooi gedaan. Tijdens een instrumentaal stukje met meer power, is de rust leuk gekozen. Vlak voor het eind zingt hij enkele woorden met meer power, bijna solo. Dat hadden we best vaker willen horen! Jan heeft een mooie en gevarieerde stem, hij doseert zijn volume goed bij de nummers. Hij had best wat meer (bijna) solo mogen zingen, als kers op de taart. De teksten van deze blues gerelateerde songs zijn ongecompliceerd en daardoor vrij makkelijk mee zingen, toch zijn ze niet al te cliché matig. ‘Now’s As Good Time As Any’ telt 12 goede “easy-listening” blues nummers. Het is heerlijk om thuis mee te zingen, maar hopelijk kunnen The MoRR snel live gaan zien! (8/10) (Eigen Productie)
Tracklist:
01 Marbles
02 Ain’t Feelin’ It
03 Heartstrings
04 Jane
05 Maybe In The Morning
06 Scars
07 Nickels And Dimes
08 Turn Every Stone
09 Kick Like A Mule
10 Hanging On To You
11 I Know Better
12 It’s All Over