Er zijn artiesten bij wiens naam je direct weet wat voor stijl muziek ze brengen. Veel zelfs, want de signatuur van een artiest is juist waarom die artiest zijn of haar fan-schare opbouwt. Succes na een verandering van stijl is slechts voor een enkeling weggelegd. Zelfs grote namen als UB40 sloegen in het verleden de plank compleet mis, toen ze plots een country-achtig album uitbrachten. Schoenmaker, blijf dus bij je leest.
Bij het horen van de naam Tito Jackson weet het muziekminnende publiek dan ook een flinke portie Motown, soul, pop en disco te kunnen verwachten. Of toch niet? Sinds 2003 maakt Tito bluesmuziek. En niet eens zo onverdienstelijk. Fair, zijn eerste soloalbum ‘Tito Time’ was meer R&B en Jazz, maar bevatte toch al samenwerkingen met Big Daddy Kane, Jocelyn Brown, Betty Wright en zijn zoons, die beter bekend staan als 3T. Geen wereldschokkend album, maar goed, zolang de muzikant maar plezier heeft; Financieel zal hij geen problemen meer hebben, zodat hij dit soort uitjes met gemak kan releasen.
‘Under Your Spell’ is Tito’s eerste bluesalbum en voor zover bekend ook het eerste bluesalbum in een van de meest muzikale families wereldwijd ooit. En ook nu maakt hij wederom gebruik van een flinke reeks bekende namen, waaronder George Benson, Joe Bonamassa, Marlon Jackson, Eddie Levert, Kenny Neal, Bobby Rush en zelfs Stevie Wonder. Goed, hij heeft zijn naam mee, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.
Het werd een mix van covers en eigen nummers, waarvan ‘All In The Family Blues’, geschreven door vast Jacksons-schrijverduo Kenny Gamble and Leon Huff, dat hij samen met Eddie Levert opnam, wellicht het beste resultaat is. Hier en daar mixt Jackson er wat Rhythm and Blues, jazz, soul en zo in, maar uiteindelijk maakt de 67-jarige een sterk bluesalbum met ‘Under Your Spell’. Wel een positief ingesteld album, iets wat voor blues doorgaans toch wel onmogelijk is.
BB King-klassieker ‘Rock Me Baby’ wordt naast een subliem gitaarspel aangevuld met BB King’s eigen dochter Claudette King, die het nummer samen met Jackson en een magistrale blazerssectie naar een nieuw hoogtepunt brengt. Is het echter genoeg om van Tito Jackson een blues-gigant te maken? Het nadeel van de naam Jackson is en blijft dat er een stijl aan vast blijft kleven. Muzikaal is er weinig tot niets af te dingen op Jackson’s blues, maar zal het grote publiek bij blues ooit aan de naam Jackson gaan denken of andersom? Nee, waarschijnlijk niet, maar dat weerhield Tito er gelukkig niet van ‘Under Your Spell’ op te nemen. Het bewijs van de muzikaliteit van een muzikale famileman (8/10) (Hillside Global / Proper)