Op 25 juni brengt de Belgische post-metal band Amenra zijn nieuwe studioalbum ‘De Doorn’ uit via Relapse Records. De Doorn werd in de Much Luv studio van bassist Tim de Gieter geschreven en opgenomen. De master werd verzorgt door Frank Arkright (Arcade Fire, The Smiths, Joy Division) in Abbey Road studio in Londen. De eerste single afkomstig van het album heet ‘De Evenmens’ en is nu uit.
21 jaar na oprichting van Amenra brengt de band zijn eerste Nederlandstalige album uit en wordt de ‘Mass I-VI’ traditie doorbroken. Door in de moedertaal te zingen op ‘De Doorn’ is er nog meer ruimte voor diepgang en expressie. “Engels is de meest geaccepteerde taal in muziek en als je jonger bent, klinkt alles wat niet Engels is raar. Maar naarmate ik ouder werd kreeg ik meer affiniteit met mijn eigen taal en ontdekte ik zoveel meer vrijheid tijdens het schrijven. Je kunt veel dieper gaan, verschillende betekenissen aan woorden hangen en veel poëtischer zijn” – zegt voorman Colin H. van Eeckhout.
De symbolische doorn is – zeker in religieuze termen – een lijdensweg, een transformatie. Het is een teken van kwetsbaarheid en de gewelddadige beschermer, waar schoonheid niet zonder kan bestaan. Omdat de teksten nu nog intiemer zijn, levert ‘De Doorn’ hun meest eerlijke album tot nu toe op. Het lijkt alsof tijd en volwassen worden Amenra langzaam doet inzien dat de meest pure reflectie van de mensheid misschien niet in het gitzwarte ligt, maar in het grijze gebied dat licht en donker van elkaar scheidt.
Zoals op het podium wanneer van Eeckhout knielt met zijn rug naar het publiek, de donkerte in schreeuwt tegen een muur van geluid, maar gaandeweg de show omhoog komt en naar het publiek toedraait en de woorden echt aankomen. Prekend van donker naar het licht. Van Eeckhout voegt toe: “Zelfs in de rustige stukken komen de woorden echt aan. Ze zijn niet persé negatief, maar ze dragen veel gewicht. Inhoudelijk gezien is dit ons zwaarste album. Het is keihard maar op een mooie en poëtische manier.”
In de nieuwe single ‘De Evenmens’ zingt van Eeckhout “en op de as van wat toen was is nu gebouwd ons aller huis”. Hij licht toe: “We zijn maar even mens. ‘De Evenmens’. Dit nummer gaat over het vinden van het antwoord, in het stellen van de vraag. De eeuwige zoektocht van de mens naar zijn plaats in en op deze wereld. Een lijdensweg met flarden van schoonheid en geluk en dit alles in relatie tot de medemens. Aanvaarden wat is. Onze broer Dehn Sora (kunstenaar) sculpteerde de digitale wereld waarin die evenmens ronddwaalt, beschermd door zijn doornen, gewond door de vele anderen. Offers van Goud bloed.”
Amenra heeft in de afgelopen 2 decennia een totaal eigen geluid gecreëerd. Het vijftal imponeert op het podium met een intense show met video projecties en rituelen. Zoals de eerdere album titels al doen vermoeden, zijn het net missen, een soort religieuze en spirituele bijeenkomsten. Om die trouwe fans nog beter te dienen werd het kunstcollectief Church of Ra in het leven geroepen, waar zij andere bands, solo projecten, kunstenaars, dansers en andere creatieven een podium bieden.