Hoewel de eerste albums van de Britse groep Japan een succes waren in, hoe kan het anders, Japan en Nederland, lukte het de new wave-groep niet in eigen land door te breken. De band, bestaande uit de broers David Sylvian (David Batt), Steve Jansen (Stephen Batt), de in 2011 overleden Mick Karn, Rob Dean en Richard Barbieri, werd in 1974 opgericht als schoolband en ondanks de successen in het buitenland, maakten ze in 1979 de overstap naar de synth-pop, de stijl waarin ook bands als A Flock Of Seagulls, The Human League, Gary Numan/Tubeway Army en Giorgio Moroder/Sparks zich al voortbewogen. Het bleek een goede stap te zijn voor Japan. Met ‘Quiet Life’ zouden ze definitief doorbraken bij het grote publiek en, ook niet onbelangrijk voor hen: in hun thuisland.
‘Quiet Life’
‘Quiet Life’ had feitelijk gezien niet eens een hitsingle op het album staan. Ze vielen derhalve eigenlijk nog een beetje in de underground, hoewel titeltrack ‘Quiet Life’ in 1979 in Japan, en het jaar erop in Nederland en Duitsland toch als single nog wel een klein succesje teweeg bracht. In Groot-Brittannië zelf geloofde platenlabel Hansa Records er echter niet meer in. Ondanks dat ‘Quiet Life’ het grootste succes van de band was, werden ze na het derde album afgeserveerd bij het label. Virgin Records haalde hen daarna snel binnen. Zij brachten de volgende albums uit en met succes, zodat in 1982 ‘Quiet Life’ opnieuw werd uitgebracht en het album tot nog hogere plekken in de hitlijsten steeg, de weg vrijbanende voor het grootste succes van de band, ‘Nightporter’.
Lou Reed
Het album bevatte dan niet echt de hits die je wekelijks op de radio zou horen, of de Top 2000 zou bevolken, maar met nummers als ‘Quiet Life’ zelf, ‘Fall In Love With Me’, ‘Helloween’ en ‘Alien’ bevatte het album toch wel een rij publiekslievelingen en terecht. En natuurlijk ‘All Tomorrow’s Parties’, origineel door Lou Reed. ‘Het album is een van de meest onderkende albums uit de jaren ’70, en ondanks dat Japan in die tijd soms schertsend werd omschreven als een kopie van Brian Ferry’s Roxy Music, werd Japan steeds meer en meer door de echte liefhebbers gewaardeerd en onderschreven als een belangrijke toevoeging aan het muzikale landschap.
Japan in Nederland en België
Grappig detail is toch wel dat de tracks van het album in de lage landen alleen in 1982 in Leiden door de band zijn opgevoerd. Japan was voordien wel al in 1979 voor enkele optredens in Nederland geweest. In Amsterdam, Nijmegen, Groningen, Wageningen en in de Stadsgehoorzaal in Leiden, maar toen lag de focus nog op de voorgaande albums ‘Adolescent Sex’ en ‘Obscure Alternatives’. Ook in België was de band voornamelijk in de beginjaren te gast in De Roma. In 1979 stond echter slechts ‘Helloween’ van het ‘Quiet Life’-album op de setlist. Vreemd, dat het succes Japan niet verder naar de Benelux heeft gebracht, op 1982 optredens in Leiden en in de Aula van de Vrije Universiteit Brussel na.
Muzikaal gezien de hoogtepunten van de zalen, en de dieptepunten van Japan tezamen in die periode. Ok, fair, de band heeft ook nooit echt veel getourd, op Groot Brittannië en Japan na. Toch had Japan meer verdiend, zeker door geweldige albums als ‘Gentlemen Take Polaroids’ en ‘Quiet Life’.
‘Quiet Life’ Deluxe Edition
Ondanks dat grote hit ‘Nightporter’ in de originele versie op ‘Gentlemen Take Polaroids’ staat, mogen we ‘Quiet Life’ niet vergeten. Het album betekende de doorbraak van Japan. Het was een ommeslag in de muzikale stijl van de legendarische band. Het album bevat een stel muziekstukken die stuk voor stuk goed in elkaar zitten. Gelukkig kpmt het album met regelmaat weer opnieuw uit, waarbij de Deluxe Edition, die alleen op 3CD+1LP (Half Speed cut) is te verkrijgen, een hele reeks rarities bevat, die niet eerder op CD verschenen. Veel singles die nooit op een album zijn gekomen, B-Sides en remixen. Die laatsten komen veelal van de hand van Steve Nye, verantwoordelijk voor het succes van Japan. Maar ook een live opname van hun show in de Budokan in Tokyo, in 1980. Fair, de kwaliteit van die opname doet terugdenken aan de oude Bootlegs van weleer. Maar goed, voor de fans toch wel een must-have.
Onvervalst Japan
Het jeugdige, onzekere, hebben de mannen van Japan na ‘Quiet Life’ van zich af weten schudden. Vrijwel allemaal werden de heren zwaar-gewaardeerde muzikanten met deelnames aan projecten over de hele wereld. Dit is wellicht wel de laatste opname die het onvervalste Japan-geluid laat horen; nerveus, soms onzeker en onervaren, maar ongedwongen vol voor de muziek. Een van de meesterwerken van de late jaren ’70, en daarom terecht een Legendary Album!