Met de nieuwe single ‘Losers’ kondigt Balthazar vandaag de opvolger van ‘Fever’ (2019) aan. ‘Sand’ is het vijfde studioalbum van de Belgische indie-rockband en verschijnt op 29 januari 2021. De single ‘Losers’ is onmiskenbaar Balthazar en ontvouwt zich met disobeats en falsetzang. De video voor ‘Losers’, gefilmd op locatie in België, toont de volledige band in verschillende gedaanten en roept herinneringen op aan een misdaadserie uit de jaren ’70.
Balthazar werd al in 2004 gevormd door Maarten Devoldere, Jinte Deprez en Patricia Vanneste, toen nog tieners. Pas in 2010 kwam hun debuutalbum ‘Applause’ uit, gevolgd door ‘Rats’ in 2012, dat uiteindelijk op nummer één in België kwam. De band uit Kortrijk ontpopte zich al snel tot een gewaardeerde festivalact, met shows op o.a. Pinkpop, Rock Werchter, Pukkelpop en Lowlands.
Tussen albums ‘Thin Walls’ (2015) en ‘Fever’ (2019) scheidden de wegen van Balthazar-frontmannen Maarten en Jinte tijdelijk. Beiden vervolgden hun weg met eigen soloprojecten: Jinte met J. Bernardt en Maarten met Warhaus. Naast hun gezamenlijke manier van schrijven hielpen deze projecten ongetwijfeld mee bij het vloeiende en ongeremde proces dat hierop volgde. ‘Sand’ is een album geworden met een minder beperkende blauwdruk.
Maarten legt uit: “We hebben veel gedaan wat we nog niet eerder hadden gedaan – we hebben nooit eerder zoveel drum samples of bas synths gebruikt. Dat was dus een spannende stap voor ons.” Jinte haakt daarop in: “het was een heel moderne manier van het maken van een album door de beperkingen van de pandemie. We moesten op afstand met elkaar werken en elektronisch met elkaar converseren in plaats van in een studio.”
‘Sand’ is een soulvolle alt-pop-omhelzing en het meest samenhangende album dat Balthazar tot nu toe uitbrengt. Het album benadrukt de nuances van liefde, verlies en het leven en ziet het schrijversduo Devoldere en Deprez nieuwe hoogten bereiken.
Het albumartwork van ‘Sand’ is gecreëerd door de Nederlandse beeldhouwer Margriet van Breevort, wie gespecialiseerd is in hyperrealistische sculpturen. Oorspronkelijk werd dit beeld gemaakt in opdracht van een medisch centrum in Nederland. Het beeld, getiteld als ‘Humunculus Loxodontus’ is ook wel bekend als ‘The One Who Waits’ en is vertegenwoordigd zoals Maarten uitlegt: “de manier waarop je je voelt in een wachtkamer, verplicht om te wachten terwijl je je zelfbewust en ongemakkelijk voelt. Hoe meer we het onderzochten, hoe beter het bij het idee van het album paste.”
Het surrealistische en enigszins vervreemde beeld toont overeenkomsten met de moeilijk vast te pinnen filmische instrumentatie, popenergie en melodieën uit de muzikale wereld van Balthazar.
Maarten en Jinte concluderen: “Er is een thema dat door deze tracks heen loopt. Wachten, rusteloosheid, niet in staat zijn om in het moment te leven of om vertrouwen in de toekomst te hebben. We zijn op een punt in ons leven waarop we deze aspecten van het leven moeten overwegen. Dat is waarom het album de titel ‘Sand’ gekregen heeft – achter het zand is een zandloper.”