Op Zondag 3 November stond niemand minder dan voormalig Prince protegé Sheila E. op het poppodium bij Grenswerk in Venlo. Zij was dit jaar de hoofdact op het ‘Autumn Leaves’ Jazz festival waarbij er in de maanden oktober en november in totaal maar liefst 13 acts geprogrammeerd waren op verschillende locaties in Venlo. Eric Vloeimans Oliver Orchestra en bijvoorbeeld duo Courbois en Courbois waren andere artiesten die deze editie van het festival mee kleur gaven.
Voor Sheila E was poppodium Grenswerk Venlo volledig volgelopen met muziekliefhebbers die van heinde en verre waren gekomen. Wellicht was het niet helemaal uitverkocht, maar dan waren er toch nog maar heel weinig kaarten beschikbaar, zoveel was zeker.
Men zou een discussie kunnen voeren of je de muziek van Sheila E. onder de ‘Jazz’ noemer zou kunnen vangen, maar laten we vooral blij zijn dat de programmeur van Grenswerk de brede interpretatie van Jazz aanhangt.
Sheila E. was met een, voor haar doen, vrij compacte band naar Venlo afgereisd. Drums, bass, gitaar, toetsen, sax en twee zangeressen waren ingehuurd om de energieke Minneapolis-funk , geïnspireerd op de muziek van haar helaas te vroeg overleden mecenas en partner Prince van het podium te laten knallen.
De twee zangeressen bleken echt nodig te zijn. Sheila zelf heeft geen echte zangstem en haar bereik is maar beperkt. De twee zangeressen kweten zich bijzonder goed van hun taak doordat ze samen wel 4 octaven aankonden. Altijd handig als er veel Prince covers in de set zitten.
De setlist was evenwichtig opgebouwd uit een aantal eigen nummers, inclusief haar grootste hits, uiteraard werk van Prince en een aantal P-Funk klassiekers. Geopend werd echter met een cover van ‘Come Together’ van the Beatles. De track staat op haar laatste solo-album en op die opname speelt ook Ringo Starr mee op drums.
‘Come together’ bleek neergezet te worden als een soort van leitmotiv voor de avond. De in neo-hippie stijl geklede band maakten duidelijk dat zij op een missie zijn om liefde te brengen. Liefde, vrijheid en respect, in een door Donald Trump gedomineerde wereldpolitiek, waar Sheila zich tegen verzet. Een mooi streven, zeker als het authentiek kan worden gebracht en vertolkt. Helaas ontbrak dat er wel aan in Venlo.
De set ging erg sterk van start met na ‘Come Together’ Funkadelic cover ‘One nation under a groove’ en Parliament cover ‘Mothership Connection’. De band sloeg zich er manmoedig doorheen. Sheila was energiek en ging als een wervelwind tekeer over het podium en achter de timbalen. Dat de band toch wel wat power en overtuigingskracht tekort kwam bleek in de Prince cover ‘Get on the Boat’ dat met slechts één blazer gewoon echt niet vet genoeg uit de verf kwam. Op het origineel spelen dan ook Maceo Parker en onze eigen Candy Dulfer mee, dus ja dan sta je al snel op achterstand.
Na ‘A love Bizarre’ de grote solo hit van Sheila van 36 jaar geleden alweer ging de band over in het outro van Prince’s ‘Purple Rain’. Klein gespeeld met basic gitaar en wat toetsen kwam de bedoeling niet helemaal over op het publiek. Het ging ook wat lang door, zonder dynamiek of spanning. Sheila speelde zelf bijzonder rudimentair slaggitaar, hetgeen werkelijk geen naam mocht hebben. Natuurlijk is het te begrijpen dat de vrouw die jaren aan de zijde van Prince leefde en zijn lovesign als ultiem bewijs van haar trouw op haar onderarm getatoeëerd heeft staan, een ode aan His Royal Badness zal brengen. Een volledige, vlammende’ versie van zijn grootste hit had dan beter gewerkt waarschijnlijk.
Terugkomend op eerder genoemde authenticiteit, koste het Sheila nog behoorlijk wat moeite om 10 vrijwilligers uit het publiek te trekken die mee wilden dansen op het nummer ‘Bailar’. Toen de mensen eenmaal mee aan het dansen waren moest dat onder strenge aanwijzingen van zangeressen en Sheila, precies zoals zij dat wilden. Sheila wilde liever niet op de zo gewilde selfie met de ‘vrijwilligers’ de mensen moesten na hun dansje gedaan te hebben ook meteen pronto rechtsaf van stage af. Ook riep ze een stagemanager of een technicus nog even het podium op om hem en plein publiek ff te kakken te zetten en hem een stuk ducktape van het podium af te laten halen. Haar hippie love boodschap viel toen toch wel door de mand.
Uiteraard werd het concert afgesloten met haar grootste hit ‘The Glamorous Life’. Daar waren de mensen voor gekomen. Er werd gedanst.
Sheila E. bracht spektakel naar Venlo. Het optreden mistte echter wel aan overtuiging en bleek sub-optimaal op het puur muzikale front. De fans was het worst. Het was wel Sheila E.
Foto’s (c) Patrick Strouken / Maxazine