“De nacht van 31 augustus 1888 was zo regenachtig en koud dat de inwoners van Londen al begonnen waren hun kolenvuren te ontsteken. De stad rook naar zwavel, roet en het open riool. Het was mistig en bij het Joodse kerkhof in de wijk Whitechapel lag een donkere hoop tegen het hek. Het bleek een vrouw te zijn, een prostituee, dood. Haar keel was doorgesneden en haar maag dermate opengereten dat de ingewanden er uit hingen. Jack the Ripper had voor het eerst toegeslagen…”
Onder de naam Magoria brengt de fine fleur van de Nederlandse prog/metal muzikanten met ‘JtR1888’ een rockopera uit die verhaalt over de beruchte, nooit gepakte Engelse seriemoordenaar Jack the Ripper.
‘JtR1888’ van Magoria: negen zangers en zangeressen, zes musici en een uitgebreid team achter de schermen brengen een opera geïnspireerd op de gebeurtenissen rond het fenomeen Jack the Ripper met focus op de fascinerende Royal Conspiracy Theory. Over het algemeen is ‘JtR1888’ een nieuw project van Knight Area gitarist Mark Bogert, maar hij kreeg hierbij veel hulp van Peter Vink (Knight Area, Q65), Jan Willem Ketelaers (Knight Area, Ayreon, Robby Valentine, Bridging the Divide ), Rodney Blaze (Ayreon, Star One), Peter Strykes (LA The Voices), Bart Hennephof (Textures), Harmen Kieboom (Ex Libris), Cleem Determeijer (Finch), Mirjam van Doorn (The Boxx), Maria Catharina (Robby Valentine), Zora Cock (Blackbriar) en meer. Gemixt door Joost van den Broek (Ayreon, Epica, Navarone) en gemasterd door Peter Brussee (Ayreon, Herman Brood ). De bezetting leest dus als een complete wie is wie in de Nederlandse prog/metal scene. Kan deze cast de verwachtingen van dit ambitieuze project waarmaken?
Het verhaal, gebaseerd op een theorie waarbij Queen Victoria de naam van haar kleinkind Prins Victor wil beschermen door opdracht te geven alle prostituees te vermoorden die kennis hebben van het geheime liefdeskind van Victor en een prostituee wordt verteld in maar liefst 21 tracks. Het verhaal trapt af met een stemmige muzikale schildering van de wijk Whitechapel waarin het verhaal zich afspeelt. Een mooie piano sonate leidt naar het gekrijs van het eerste slachtoffer. De sfeer wordt zó aangrijpend neergezet dat je als luisteraar meteen het verhaal wordt ingezogen. Vertelster Zora Cock van Drentse metalband Blackbriar is de zoveelste ontdekking in de NL metalscene.
‘The legend of the serial Killer’ is een heerlijke uptempo track, met een prachtig arrangement en heerlijke vocals, dit belooft veel voor wat ons nog te wachten staat. De introductie van Prince Albert Victor ’Eddy’ is zo mogelijk nog spectaculairder. Wederom waanzinnig hoogstaande vocals van dit keer een van de allerbeste vocalisten in dit genre, Jan Willem Ketelaers. Vlammend gitaarwerk, mooie breaks, een waar meesterwerk.
‘Annie Chapman’, de track die als single is uitgebracht is een uitstekend visitekaartje voor het volledige album. Rodney Blaze, bekend van Ayreon en Star One kruipt in de huid van de seriemoordenaar Jack the Ripper, en doet dat erg overtuigend. Zijn stem is sterk, beklemmend, bezwerend en ja, bij vlagen angstaanjagend.
Wat overall opvalt is het continue hoge niveau van de muzikanten waarbij heel goed te horen is dat ze in gezamenlijkheid de composities die Mark Bogert van Knight Area in zijn hoofd heeft gehad in het echt waarschijnlijk nog mooier zijn geworden dan hij had gedacht. Toetsenist Koen Stam, pianist Cleem Determeijer hebben samen met arrangeur Matthijs Kieboom een enorme bijdrage geleverd om dit album next level epic te laten klinken. Kieboom is het meest bekend als componist voor film muziek, maar wordt na dit album zeker de ‘go to’ man voor waanzinnige metal arrangementen.
JtR 1888 is meer dan een wereldklasse progmetal album, het is een tot in de finesses uitgevoerd hoorspel van uitzonderlijk hoog muzikaal niveau waar internationaal zeker ook hoge ogen mee gegooid gaan worden. Tracks eruit pikken als hoogtepunten, of niet zo goed, doet het geheel geen recht. Trek er dik anderhalf voor uit, gordijnen dicht, hoofdtelefoon op, ogen dicht en geniet van dit prachtige verhaal, zonder je te laten storen.
Het hele album is waanzinnig goed geproduceerd en klinkt als een spreekwoordelijke klok van een kerk waarschijnlijk ergens in Whitechapel. De sfeer zoals je die jezelf kan voorstellen bij een verhaal als deze komt enorm goed over. Het ene hoogtepunt na het andere komt voorbij, en truth be told, dit album kent geen enkele zwakke plek. Hier is hoorbaar met zoveel liefde, plezier en aandacht voor detail aan gewerkt dat het er werkelijk vanaf spat.
Op 26 oktober komt het album uit, en op 9 november speelt Magoria deze rockopera Live in Bibelot te Dordrecht. Zonder omwegen: dit is verreweg het allerbeste album dat ik in 2019 heb gehoord. (10/10) (Butler Records)