Afgelopen weekend vierde het festival Urban Matterz haar 5-jarig lustrum met op zaterdag een gezellige concertavond en op zondag een druk bezochte festivaldag. De concertavond was een paar weken voor aanvang al geheel uitverkocht. Helmond is door Urban Matterz inmiddels Internationaal flink op de kaart gezet en trekt bezoekers van ver over onze landsgrenzen. Een filmcrew uit Londen was aanwezig om het geheel vast te leggen want in tegenstelling tot grote steden als Amsterdam, Londen of Parijs is Helmond met Urban Matterz de thuishaven geworden voor old-school Hiphopfans.
Rockin Rob
DJ Rockin Rob (USA) had de lastige taak om de avond te openen. Alhoewel hij minder bekend is dan zijn tijdgenoten Kool Herc en Grandmaster Flash is Rockin Rob wel een dj van het eerste uur. In 1976 kreeg Rockin Rob het dj-virus te pakken toen hij DJ Raoul aan het werk zag in de South Bronx. Een paar jaar later maakte hij zelf faam met ‘The Original Mean Machine Crew’ en tot op de dag van vandaag zweert hij trouw aan het draaien van vinyl en dan met name 45’s (singles). Moeiteloos en in razend tempo mixte Rob zijn 45’s aan elkaar die in een grote stapel achter zijn draaitafels klaarstonden. Funkklassiekers als ‘Last night changed it all’ van Esther Williams en ‘Bustin’ loose’ van Chuck Brown gingen naadloos over in Hiphop tracks van Run DMC en Pete Rock waarbij de ervaren dj regelmatig een sterk staaltje ‘needle dropping’ liet horen. De zaal liep inmiddels vol en door de opzwepende breakbeats ontstond er spontaan een breakdance battle waardoor de sfeer er vroeg in de avond al goed in zat.
Daddy Freddy
Verrassend was vervolgens het energieke optreden van de in Kingston Jamaica geboren Ragga en Hiphop artiest Daddy Freddy. De Jamaicaan verhuisde na zijn Jamaicaanse debuutalbum in 1986 naar de UK. In 1988 maakte hij daar, samen met Asher D, het baanbrekende album ‘Raggamuffin Hip-Hop’ waarop raggamuffin combineerd werd met Hiphop. Dat bij Daddy Freddy het raggavuur nog niet gedoofd is mag wel duidelijk zijn. In april en augustus van dit jaar bracht hij bij Reggaeville de nieuwe tracks ‘Bun dem out’ en ‘Jailhouse Rock’ uit en ook bij zijn optreden in de Cacaofabriek ging de veteraan er vol in. Met een ongekende dosis levenslust en energie zette hij het publiek naar zijn hand. Door zijn enthousiasme werd het optreden te lang maar de keuze om een ragga artiest te programmeren pakte echter heel goed uit en zorgde voor de nodige afwisseling.
24K
De regio werd afgelopen weekend vertegenwoordigd door het Eindhovense ‘24K’ dat speciaal voor Urban Matterz nog een keer bij elkaar kwam voor een reünieconcert. Hun album ‘No enemies’ was in 1990 de allereerste release van het legendarische (Brabantse) Djax label waar later ook nederhopgroepen als Osdorp Posse en Spookrijders onderdak vonden. De sound van 24K met uptempo tracks vond destijds aansluiting bij grote acts als N.W.A, Tuff Crew, Ultramagnetic MC ‘s en Public Enemy.
Met in hun kielzog een hele schare fans en vrienden waren deze heren zaterdagavond duidelijk gekomen met een missie want met veel bravoure werd er meerdere malen een boodschap over armoede, respect en de Hiphop familie verkondigd. Als afsluiter werd er toepasselijk gekozen voor de track ‘No enemies’ waarbij ze iedereen op het podium uitnodigden die voor de groep belangrijk was geweest.
Just Ice & Kurtis Mantronik
De komst van Whodini zorgde bij de organisatie voor kopzorgen want tot enkele dagen voor het concert was het niet duidelijk of Whodini kon afreizen. Uiteindelijk lieten de vaandeldragers van de Electro Funk verstek gaan maar het publiek was er niet rouwig om. De meeste liefhebbers waren duidelijk gekomen voor Stetsasonic en voor de samenwerking tussen Kurtis Mantronik en Just-Ice.
Just Ice was in 2016 voor het eerst op het Urban Matterz festival te zien en in 2017 stond dj producer Kurtis Mantronik als headliner op het podium. De organisatie wist het hen echter ditmaal samen te brengen voor een unieke show in Nederland en de twee old-school Hiphop legendes deelden het podium voor een samenwerking die ruim dertig jaar geleden ontstond. De in Jamaica geboren Kurtis Mantronik richtte samen met MC Tee de groep Mantronix op waarbij hun eerste drie albums een onuitwisbare indruk achterlieten in de Hiphop community met tracks als ‘Fresh is the Word’, Bassline, ‘Needle to the groove’ en ‘Scream’. Zijn manier van programmeren en het gebruik van de drumcomputer was onnavolgbaar en leverde hem de naam ‘King of the Beats’ op.
Midden jaren tachtig brak ook de boomlange en brede uitsmijter Just-Ice door met venijnige raps en zijn indrukwekkende verschijning. Zijn debuut uit 1986 ‘back to the old school’ werd geproduceerd door Kurtis Mantronik en het was wellicht ook meteen zijn beste album. Reden temeer voor de fans om bij dit optreden aanwezig te zijn. Ze werden op hun wenken bediend met de openingstrack ‘Back to the old school’ en na wat nieuwer werk ging het pas echt los toen ‘Cold Gettin Dumb’ werd ingezet met de fenomenale break ‘change the bass’. Just-Ice die zich voor deze avond in een knaloranje t-shirt had gestoken bracht zijn teksten vol overtuiging. Aan het begin verliep de show niet helemaal vlekkeloos maar zijn stem was indrukwekkend en zijn timing en flow weergaloos. Tussendoor kwam als verrassing de lyrical king T La Rock nog even een freestyle doen en Just-Ice herdacht meerdere malen wijlen D.J. Scott La Rock (Boogie Down Productions) die in 1987 werd doodgeschoten. De gangster rapper uit de Bronx liet met dit tweede optreden op Urban Matterz wederom zien dat hij uit het juiste hout gesneden is.
Afsluiter
Voor hekkensluiter Stetsasonic a.k.a. The Hiphop Band restte dan ook de moeilijke taak om over het vette optreden van Just-Ice heen te gaan. De band met live drummer ‘DBC’ stond na een paar decennia weer op Nederlandse bodem en veel van de Urban Matterz bezoekers waren in 1988 ook bij één van de memorabele optredens in de Effenaar of Paradiso. Stetsa was de eerste Hiphopgroep die een live drummer gebruikte en tijdens Urban Matterz traden ze aan met o.a. drummer DBC, dj producer Prince Paul en rappers Daddy-O, Delite en The Human Mix Machine: Wise. Uiteraard kwam de funky hit ‘Sally” voorbij maar ook de track ‘Talking all that jazz ‘ zat in de setlist.
Just- Ice en de meeste leden van Stetsasonic namen in 1989 deel aan de ‘Stop the Violence Movement’ van KRS One. Met de song ‘Self destruction’ wilde ze een statement maken tegen zinloos geweld. Zaterdag kwam de track twee keer voorbij, in een korte versie van Just-Ice en daarna nog een keer de langere versie door de Hiphop band. De aandacht van het publiek vasthouden bleek lastig te zijn later op de avond maar de band had er zin in en ze genoten zichtbaar. Aan het einde van de show werden er uit het publiek diverse Lp’s en Maxi’s omhoog gehouden die met alle plezier gesigneerd werden.
Met wederom een geslaagde concertavond op de zaterdag en een zonovergoten festivaldag op zondagmiddag kan de organisatie met trots terugkijken op een mooi evenement en op vijf jaar old-school Hiphop in Helmond.
Foto’s (c) Perrin Oubrie