2016 was een rampjaar voor Taylor Swift. De Amerikaanse werd in de media hard onderuit gehaald door Kanye West, Kim Kardashian en oude vriendin Katy Perry. Het was even slikken voor Swift, want tot die tijd ging alles wat ze deed vrijwel structureel van een leien dakje. Het werd een keerpunt voor Swift, die in 2017 terug kwam met ‘Revolution’, dat in tegenstelling tot haar eerste albums het countrypop-jasje achter zich liet. La Swift verliet haar veilige haven en keerde voluit richting de pop. Het ging haar goed af, met hitnoteringen voor het album en de verschillende singles die van het album af kwamen.
‘Lover’ zal uiteindelijk niet het succes behalen van ‘Reputation’, maar dat hoeft ook niet. Waar ‘Reputation’ een goede treffer was met een album dat deels uit verbittering werd geschreven, lijkt Swift zich op ‘Lover’ meer te presenteren als vermaledijde tekstschrijfster. Tekstueel is er dan ook totaal niets aan te merken op de nummers van het album. De altijd zoetsappige zangeres zal altijd een bepaalde schattigheidsfactor blijven houden, hoewel ze steeds ruiger voor de dag probeert te komen. ‘Miss Americana & The Heartbreak Prince’ is daar een typerend voorbeeld van.
‘You Need to Calm Down’ was de tweede single van het album, die uiteindelijk het einde van de vete tussen Swift en Katy Perry kenmerkte. Het nummer is een protest tegen de toenemende homofobie en het structurele negatieve gedrag dat veel mensen de laatste tijd laten zien. De verzoening tussen de twee oude vriendinnen in de videoclip is dan ook een mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Zou Swift na alle rumoer rondom relaties met bekende mannelijke sterren en de beruchte aanrandingszaak wellicht genoeg hebben van mannen? Ook ‘The man’ stuurt die gedachte min of meer die richting in, net als het einde van ‘Miss Americana & The Heartbreak Prince’. Is het spel, toeval of moeten we ‘Lover’ over een paar jaar herinneren als de coming out van Taylor Swift.
Toch blijft Swift ook gevoelig schrijven. ‘Soon You’ll Get Better’ bijvoorbeeld, waarin ze samen met de Dixie Chicks zingt over de strijd die haar moeder moet leveren met borstkanker. Hier horen we weer een beetje de oude Taylor Swift, die met een vleugje bluegrass wat klinkt als tien jaar geleden. Een gevoelig nummer, dat wellicht hoog in de begrafenis-top 10 terecht zal gaan komen, bij hen voor wie de steun niet heeft mogen helpen. Wellicht stiekem het mooiste nummer van het album.
Tekstueel is ‘Lover’ een van de sterkste albums van 2019, en zeker het sterkste van Taylor Swift. Muzikaal gezien blijven de nummers echter niet echt hangen, ook niet na 3 luisterbeurten. Wellicht dat het album met 18 nummers wat te lang is uitgerekt. Wat minder nummers zouden er voor gezorgd hebben dat alleen de sterkste nummers in het gehoor blijven gangen. Zoals ‘ME!’, dat ze met Brendon Urie (Panic! At The Disco) naar de 17e plek in de top 40 heeft weten te zingen. Het zal sterk verbazen als er een grotere hit dan ‘ME!’ van ‘Lover’ zal worden uitgebracht. En dat geeft direct aan waar dit album in totaliteit staat. Het is pop, maar niet meer zo poppy als in haar begintijd.(7/10) (Republic Records)