Vorig jaar zomer werden we plotsklaps opgeschrikt door de megahit van singer-songwriter Noah Kahan en Julia Michaels, ‘Hurt Somebody’. Hij nam het nummer in 2017 al op in zijn eentje, maar solo maakte hij van het nummer geen succes. Met Julia Michaels, die we nog kennen van haar hit Issues’, lukte het dan wel. Ook pas in de tweede poging, in de remix van Alex Adair, maar drie maal is scheepsrecht. Terecht, want Kahan verdient de aandacht. Nu, een jaar later, is Kahan’s debuutalbum uit: ‘Busyhead’.
Noah Kahan groeide op in Strafford, in Vermont in het Noord-Oosten van de USA. Een dorpje van net iets meer dan 1100 inwoners, zo’n 400 kilometer boven New York. Wonen daar nog mensen? Ja, een paar, waaronder Noah. Er staat een postkantoor, er is één restaurant en ergens afgelegen van de dorpskern is er één bed & breakfast in de gemeente. En ja, wat moet je dan, met de dichtstbijzijnde kroeg (of wat daarvoor door kan gaan) op een half uur rijden? Precies, dan vermaak je jezelf met muziek. Kahan luisterde als kind al veel naar Paul Simon, Ben Howard en The Lumineers en begon vroeg met schrijven van eigen nummers. Al op zijn 8e had Kahan duizenden luisteraars van zijn nummers, die hij uploadde op Soundcloud. Dus schreef hij door. Een flinke bak rauwe oprechtheid en vrolijkheid er doorheen en zowaar, het talent uit Strafford mocht de wijde wereld in. Inmiddels trad hij al op in Paradiso en aankomende november zal hij wederom optreden in Amsterdam, ditmaal in de Melkweg. En dat als krap 21-jarige uit de bergen van Vermont.
Ondanks de strakke productie is het rauwe van Kahan goed te horen op ‘Busyhead’. Vrolijke folk met een gelikt indie-jasje. Apart, wellicht eenvoudig gekozen, brengt Noah eerst vier reeds uitgebrachte singles achter elkaar. ‘False Confidence’, ‘Mess’, Hurt Somebody’ en ‘Young Blood’, waarna ‘Cynic’ en ‘Sink’ later op het album nog voorbij komen. Een slimme truc door de singles die toch al wat radio-aandacht hebben genoten zo door het album te verweven dat vanaf de eerste noot een herkenbaarheid uit de speakers komt.
Laten we wel wezen, ‘Hurt Somebody’ is natuurlijk wel het nummer met de grootste hitpotentie van het album. Voor de rest hoeven we niet te hopen op meerdere grote hits van ‘Busyhead’, of het zou wellicht festivalnummer ‘Carlo’s Song’ zijn. Een potentiële publiekslieveling door de opbouwende vorm en dreunende drums. Maar verder moeten we ‘Busyhead’ gewoon zien als een van de sterkte debuutalbums in de folk-scene van de laatste jaren. Voor de fans, maar zeker ook voor de liefhebbers van gewoon lekkere muziek. Want niets meer of minder: ‘Busyhead’ is gewoon een lekker albumpje. (7/10) (Republic Records)