Afgelopen maandag 20 mei kon het theaterpubliek van Maastricht voor de eerste keer kennis maken met Miss Montreal en hun 4e theatershow ‘Fu-Fu-Fu-Fuck it’. De band met zangeres Sanne Hans was, opvallend genoeg, nog nooit eerder in de Limburgse hoofdstad.
Sanne begon de show dan ook met een kennismaking met dit, voor haar, nieuwe publiek. Zo vertelde zij, met de nodige grappen en grollen erbij, over haar stotteren en over de veranderingen in haar leven. De titel ‘Fuck it’ moet dan ook vooral als iets positiefs worden gezien. Een, als fatalistisch op te vatten, uitspraak om zonder al te lang na te denken het roer om te gooien. En het roer moest om voor Sanne! Zij vond dat ze de laatste jaren geen tijd meer voor zichzelf en tijd om te genieten meer had. Dus schrapte ze haar deelname aan het tv-programma ‘The voice of Holland’ (“fuck John de Mol”) en trok zich terug in haar huis op Bonaire (“thank you John de Mol”).
Op Bonaire leerde ze haar vriend, Kite surfer Lex Donse, kennen en nu lacht het leven haar weer toe. Dit alles vertaalde zich in haar nieuwe theatershow waar bovendien twee strijkers, cello en viool, aan werden toegevoegd om de intimiteit te accentueren. Ook het podium was een vertaling van de nieuwe mindset van Sanne: een huiskamer-achtige inrichting met foto’s van de afgelopen 15 jaar Miss Montreal aan de muur, compleet met ijskastje en een Chesterfield-bank.
Vanaf het begin van de show zocht de makkelijk babbelende Sanne sowieso veelvuldig de interactie met het publiek op terwijl de uptempo liedjes en de meer gevoelige songs zich afwisselen. Zo passeren ‘Rose’ en een mooie jazzy uitvoering van ‘Autumn leaves’ de revue, gevolgd door ‘Writing Stories’, ‘I am hunter’ en de hit ‘Million Ways’. Het mooie ‘Zonder jou’ wordt moeiteloos gevolgd door een funky uitvoering van de hit van Al Jarreau ‘Roof Garden’. Tijdens ‘De Vlieger’ van André Hazes liep Sanne de zaal in en zong het liedje high-fivend met mensen in het publiek. Ook mocht het publiek volop meezingen met de tranentrekker van André en één gelukkige mocht zelfs plaatsnemen op de Chesterfield en kon, compleet met ijskoud biertje, al beginnen aan zijn pauze terwijl de band als laatste nummer voor de pauze ‘Alles is hier van jou’ speelde.
Na de pauze had Sanne meteen weer de zaal in haar greep met een mooie uitvoering van Fleetwood Mac’s hit ‘Need your Love so bad’. De band kan dan ook bogen op bijna 15 jaar ervaring en dat de onderlinge sfeer prima is bewees de ongedwongen manier waarop de bandleden grapten met elkaar en ze alle gelegenheid kregen om te soleren. Violist Sietse van Gorkom en cellist Jonas Pap traden regelmatig op de voorgrond tijdens de rustigere nummers zoals ‘Thank U’, ‘Liever dan mijn eigen Leven’ en ‘Zij’ en drummer Thijs Rensink mocht zijn kunnen tonen met een voortreffelijke drumsolo. Tijdens de nogal makkelijk verkregen toegift kwam Sanne van achter in de zaal op en liep ‘Meisje uit het Oosten’ zingend tussen het publiek door weer naar voren. Met een grappige cover van ‘Wonderful Days’ van Charly Lownoise en Mental Theo, compleet met dansje door de gehele band werd het concert afgesloten.
Na afloop kon Sanne en haar Miss Montreal terugkijken op een prima verlopen kennismaking met Maastricht en lijkt de cirkel rond te zijn voor Sanne. “Gelukkig heb ik altijd nog een goed lijf en een goed leven” zong ze al 11 jaar geleden in de smeerkaascommercial en dat lijkt ook nu weer het geval te zijn. Vanavond 22 mei staat de band in Leiden: GAAT DAT Z-Z-ZIEN!
Foto’s (c) Eric Bleize / Maxazine