Afgelopen maandag werden, in de Amsterdamse Gashouder, de jaarlijkse Edison Awards uitgereikt. De Edison is een van de oudste muziekprijzen ter wereld en door deze status dan ook zeer gewild door onze vaderlandse artiesten. Het grote verschil met andere prijzen is dat de winnaars niet door het publiek zijn gekozen maar door een vakjury. Zoals elk jaar was het evenement tot in puntjes verzorgd, en was daardoor de gastenlijst weer zeer ruim gevuld.
Rode loper
Door de slimme opzet van de rode loper, binnen na de garderobe, was het voor de vele sterren een genot om te poseren voor de fotografen. Sommige artiesten hadden echt nog de souffleur nodig om hun naam te achterhalen, maar de meeste hebben al een behoorlijke staat van dienst. Vooral de schitterende jurk die Ilse DeLange aan had tijdens dit moment was een grote aandachtstrekker.
Optredens
Net als voorgaande edities nam Eric Corton de presentatie waar en kondigde hij de artiesten aan die tussentijds hun optredens verzorgden. De aftrap werd gegeven door HAEVN dat op het moment druk is met de ‘City Light Tour’ in de grote Nederlandse zalen. De naamgever van de tour was tevens het nummer waarmee de avond officieel geopend werd.
De definitieve doorbraak van de Indieband Pip Blom blijft ook in het buitenland niet onopgemerkt. Een plekje op de poster van het vermaarde festival SXSW in Austin en een volle festivalagenda zijn hier het bewijs van. Gelukkig zijn de Amsterdammers niet vergeten waar ze vandaan komen en geven ze met ‘Come Home’ een overtuigend optreden.
Gekscherend riep Nielson vorig jaar dat hij een tatoeage van een ijsklontje neemt wanneer zijn single ‘IJskoud’ op nummer 1 in de top 40 zou belanden. Inmiddels is het de grootste hit van de zanger en alleen Maan (‘Hij is van mij’) weerhoudt hem van zijn eerste tattoo. Zijn deelname aan ‘Wie is de Mol?’ zorgt ook voor een groei van zijn populariteit, wat resulteerde in een optreden tijdens de Edisons.
De populariteit van Bizzey heeft, na het verlaten van Yellow Claw in 2016, een enorme vlucht ondergaan. Mede door zijn samenwerkingen met de halve Nederlandse rapwereld heeft hij in twee jaar ruim 30 (!) top 100-noteringen op zijn naam geschreven.
Samen met Frenna en Jonna Fraser werd een mooie compilatie neergezet van de hedendaagse hiphopmuziek. Met de hits ‘Verleden Tijd’, ‘Cula’ en de nieuwe single ‘Drup’.
Met het album ‘Mens’ zette Wende Snijders zich vorig jaar definitief op de kaart. De Vlaamse auteur Dimitri Verhulst schreef het nummer ‘Deze Gin’ en daarmee ook het beste nummer op de plaat. Dat de organisatie gekozen heeft voor dit magistrale nummer is opmerkelijk en gelukkig kreeg Wende de staande ovatie die ze verdiende.
De grote afsluiter van de avond was Ilse DeLange die tevens de ouvreprijs in ontvangst mocht nemen. Haar carrière duurt al 30 jaar en nog steeds weet ze de muziekwereld te raken met haar muziek. Een mooi gebaar voor de imposante loopbaan van Ilse en ze sloot de uitreiking muziekaal af met haar eerste hit (‘Im not so tough’) en haar meest recente (‘Lay your weapons down’).
Alle winnaars van de Edisons 2019 op een rijtje:
Dance: San Holo – album 1
Videoclip: Zwart Licht ft. Ray Fuego – Zwarte Hollanders (regisseur: Daniel Adjei)
Alternative: MY BABY – Mounaiki, By The Bright Of Night
Hollands: André Hazes – Anders
Pop: Douwe Bob – The Shape I’m In
Nieuwkomer: Davina Michelle – Duurt Te Lang
Rock: DeWolff – Thrust
Song: Nielson – IJskoud
Nederlandstalig: Nielson – Diamant
Hiphop: Frenna – Francis
Album: Wende – Mens
Oeuvre: Ilse DeLange
Foto’s (c) Armelle van Helden