Eén nummer 1-hit heeft ze maar gehad in Nederland. ‘Anywhere, Anyplace, Anytime’ was in 2003 na een kleine 10 jaar de comeback van Kim Wilde. Ze had daarvoor de hulp van de Duitse zangeres Nena, wiens ‘Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann’ gebruikt werd voor een tweetalige remake. Toch is Kim Wilde een van de bekendste vrouwelijke artiesten van de jaren ’80, en het prachtige Muziekgebouw Eindhoven was woensdagavond dan ook goed bezet.
Het sekssymbool van zo’n 30 jaar terug opende de avond na een electro-intro met het nummer ‘Stereo Shot’, van haar dit jaar verschenen album ‘Here Come The Aliens’. Onder luid applaus kwam de zangeres op in haar strakke zwarte motorbroek. Een outfit die Kim zo uit de film Mad Max had kunnen hebben overgenomen. Kim mag dan wel inmiddels bijna 60 zijn, met haar charme en looks laat ze na al die jaren nog steeds vele mannenharten op hol slaan. Zo getuigden ook de vele ogen van veelal mannen van dik boven de 40 in het Eindhovense.
‘Water on Glass’ was de eerste single die in 1981 (na twee eerdere top 10-hits) de top 40 in ons land niet haalde. Toch werd het nummer als hit onthaald door het publiek. Strak geregisseerd liet ze door haar backing vocaliste haar zonnebril afnemen, waardoor de angst ontstond een te geregisseerde show te zullen gaan zien en horen. Net als de rest van de avond bij de hits uit de jaren ’80 en begin jaren 90′, werd de single woord voor woord meegezongen. Hits als ‘Never Trust a Stranger’, ‘Cambodia’ en ‘Four Letter Word’ maakten duidelijk dat de jaren ’80 zeker nog niet over waren.
De tournee van Wilde stond in het teken van haar laatste album ‘Here Come The Aliens’, en verschillende nummers daarvan misstaan zeker niet in het oudere repertoire van Mrs Wilde. Wellicht ook mede omdat de band in een uitgebreide setting zelfs gewoon gebruik bleef maken van oude 80’s-gitaren en zelfs een heuse keytar; het geluid van de jaren ’80. Een band die overigens vrij breed was uitgevoerd, met onder andere 2 gitaristen en 2 drummers en een backing vocaliste die als 29-jarige zelf de 80’s niet had meegemaakt. Opvallend was ‘Solstice’, dat een voor Kim Wilde erg theatrale uitstraling en sound had.
Wat slechts de kritische luisteraar opviel was dat de hoge lange uithalen tegenwoordig net een toon te hoog waren voor de Blonde Britse. Slim trok ze met regelmaat haar backing erbij om haar eigen stem te versterken, of zelfs te vervangen. Een stem die goed bij die van Kim past; Logisch, want Scarlett is een nichtje van de zangeres, dochter van Kim’s broer en gitarist Ricky Wilde. Die kreeg wat extra aandacht toen ‘Hey Mister Heartache’ slechts door de twee dames en verder muzikaal erg minimalistisch gebracht werd, zo ook ‘Four Letter Word’, wat toch de nog steeds goede stem van Wilde bevestigde.
Na eerst een flinke reeks nieuwe en wat onbekendere oudjes te hebben gebracht kwam aan het einde van de set voor Eindhoven het hoogtepunt met een reeks 80’s-klassiekers. ‘View From a Bridge’, Chequered Love’, ‘You Came’ en Supremes-cover ‘You Keep Me Hangin’ On’ zorgen ervoor dat het Eindhovense publiek een van de hoogtepunten van het jaar mocht beleven. Het publiek had bij de nummers geen zin meer om te blijven zitten en de zangeres voelde dat dan ook perfect aan door het publiek van de stoelen af naar voor het podium uit te nodigen om te dansen. Het was niet tegen dovemansoren gezegd.
Het werd echter een nieuw nummer, ‘1969’, waarmee het publiek officieel naar huis werd gestuurd, vooraf gegaan door een verhaal over unidentified flying objects, in 2009 in de achtertuin van Kim. Gewaagd, maar als nieuwbakken Barbarella beloofde ze Eindhoven te verdedigen. Het electrorocknummer van haar laatste album ving aan met een dubbele drumsolo om het concert met wild geweld te eindigen.
Gelukkig kwam de zangeres terug (ditmaal mét zilverkleurige cape) voor een toegift waarbij ‘Pop don’t stop’ nieuw met oud moest verbinden, om met ‘Kids in America’ definitief te eindigen. Kim Wilde zette in Eindhoven een goede show neer, waarbij het publiek meermalen goed betrokken werd. Het was duidelijk dat Kim nog lang niet wil en hoeft te stoppen. Met haar populariteit, show en stem zit het wel goed. Wellicht het geluidsniveau een decibelletje of 10 lager, maar verder was het overduidelijk dat Wilde nog lang niet uitgeblust is.