14 oktober tot en met 11 november staat de Cacaofabriek in Helmond in het teken van de slogan ‘Alles Moet Anders’, afkomstig van de Cacaofabriek. Twaalf kunstenaars exposeren hun kunstwerken die zeker anders te noemen zijn. Omtrent deze noemer zijn er uiteenlopende evenementen bij te wonen met betrekking tot alle kunstvormen. Zondag 21 oktober was het aan Jett Rebel en zijn manager Johan Vosmeijer om het anders aan te pakken, en dat gebeurde zeker. Nooit eerder heeft Jelte zijn visie op muziek op deze manier gedeeld, waarbij het publiek de mogelijkheid kreeg om vragen te stellen.
Johan Vosmeijer en Jelte Tuinstra
Johan Vosmeijer opende de middag met een PowerPoint over zijn verhaal in de muziekindustrie en samenwerking met Jett Rebel. Johan opende sterk door de allereerste persfoto te laten zien die ooit gemaakt is voor Jett Rebel, gevolgd door de meest recente foto. Die foto’s lijken zoveel op elkaar dat je kan zeggen dat Jelte geen spat veranderd is, ondanks de vele verschillende looks die tussentijds aan bod zijn geweest. Johan liet ook zijn allereerste foto met Jelte zien, die gemaakt is tijdens een roadtrip naar Gibson in Frankrijk. Net als de flyer voor de allereerste showcase, zorgde dit ervoor dat het publiek van deze middag een andere kant van de muziek te zien kreeg.
Tijdens deze eerste showcase wist Johan meteen dat hij met een echte artiest te maken had. Iemand die zijn eigen nummers goed kan schrijven, kan componeren, en het vooral live kan overbrengen met lef. Zo kreeg Jelte het als nog onbekende artiest voor elkaar om de zaal in twee helften te verdelen, de jongens naar rechts en de dames naar links. Jelte liet de twee groepen eerst apart dansen en vervolgens verzocht hij het publiek om iemand uit te zoeken om samen mee te dansen, en het werkte. Johan benadrukte het feit hoe belangrijk het vertrouwen naar elkaar is. Hierop vulde Jelte aan dat hij wist dat hij Johan echt kon vertrouwen, doordat hij het gevoel had dat hij echt begrepen werd, en dat Johan echt wist wat Jelte deed.
De avond begon met Johan die Jelte vragen stelde. Zo was één van de vragen of Jelte had verwacht dat hij binnen zes jaar zeven albums zou uitbrengen en tien clubtours gedaan zou hebben. Jelte begon te vertellen dat hij nu doet wat hij altijd al wilde doen, namelijk albums maken, live spelen, album maken, live spelen, etc. Jelte heeft ook voor deze zes jaar altijd gespeeld, maar dat was op bruiloften en partijen. In die tijd wist Jelte nog helemaal niet wat een clubtour was.
Eerste release
Toen Johan aan Jelte vroeg wat hij zou willen doen, antwoordde Jelte met “Ik zou wel een EP’tje willen maken.” Op dat moment wist Johan al dat dat wel heel goed zou moeten lukken. Jelte vertelde over de moeilijkheden die het met zich meebrengt om voor het eerst muziek uit te brengen. Het is het allereerste wat je als artiest uitbrengt, en zeker als solo-artiest is er maar één eerste indruk die je nooit ongedaan kan maken. Het geeft meteen een indruk van waar je voor staat, wie je bent en wat je doet.
Toen Jelte muziek ging uitbrengen zat hij heel erg met de vraag “Hoe ga ik opvallen tussen ál die muziek?” Wat uiteindelijk het allermakkelijkst bleek te zijn achteraf, omdat Jelte dus alles anders doet. Dit zit hem niet alleen in de benaderingswijze op muziek, maar ook in de extravagante kledingstijl. Zo trad hij tijdens de allereerste showcase op in een witte overal.
Op de vraag van Johan of Jelte op koers ligt, antwoordde Jelte na enige twijfel dat het altijd wel meer kan en nog beter. Het meest trots is Jelte op het feit dat hij een hele fijne crew om zich heen heeft. Tijdens elke tour is het altijd fijn om met iedereen samen te werken en veel tijd met elkaar door te brengen. Zeker omdat Jelte alleen maar op gevoel is afgegaan in met wie hij samenwerkt.
Wat moet er anders in de muziek?
Jelte krijgt de vraag wat hij zijn beste tour vond. Daarop antwoordde hij dat dat voor hem ‘The Best Night Of Your Life’ tour was, nadat ‘Truck’ was uitgekomen. De hele tour draaide om het echte muziekmaken. Dit echte muziekmaken houdt voor Jelte in dat er niet met bandjes wordt meegespeeld, geen clicktracks, maar echt live muziek maken en anticiperen op elkaar als ervaren muzikanten. Zo krijgt Jelte ook regelmatig de vraag of hij vuurwerk op het podium wil, waarop hij altijd met nee heeft geantwoord. Dit omdat dat erg afleidt van de muziek, en er geen in-ear systemen zijn die aangeven op welk tempo de hele band zou spelen. Doordat de band geen gebruikmaakt van dergelijke hulpmiddelen, kan er live ook ingegaan worden op reacties van het publiek. Als een bepaald stuk uit een nummer erg lekker aanslaat, kan dit langer worden gespeeld om naar een nog betere climax toe te werken. Vroeger was dit een veel normalere gang van zaken in de muziek. Doordat veel hedendaagse bands zijn meegegaan in de ontwikkelingen van technologische hulpmiddelen, is het voor Jelte en zijn band ook makkelijker geworden om het ‘anders’ te doen, omdat zij eigenlijk nog op de oude manier spelen.
Vanuit het publiek werd gevraagd wat Jelte stoort in de hedendaagse popmuziek. Toevoegend op wat hij vertelde geeft hij aan dat hij het zo jammer vindt dat er zo weinig echte zang meer te horen is. Zelfs een voormalig held van Jelte, Paul McCartney, heeft onlangs toegegeven aan autotune.
Hoe maak je nummers?
Jelte kreeg de vraag hoe hij aan nummers werkt. Hij vertelde dat dit nooit echt op een vaste manier gebeurt, maar dat het vaak bij de tekst begint. Daarna komen de akkoorden erbij via de piano, tot er een conceptueel refrein en couplet is dat opgenomen kan worden. Vaak is de essentie van het nummer dan in elk geval vastgelegd. Vervolgens kan het ook een hele tijd worden weggelegd, om uit de sleur van een nummer te kunnen stappen. Bij het schrijven raadt Jelte aan om nooit te vroeg teksten of ideeën te schrappen. ‘Zeg nooit nee tegen jezelf’ voegde hij hieraan toe. Hoe meer teksten en ideeën je hebt, hoe meer je later nog kan schrappen zodat het beste overblijft.
“Een nummer is het best, als het nummer zelf kan laten horen hoe het wil klinken, als het dan uiteindelijk zo klinkt, is het helemaal af, maar dat is een magische samenstelling die moeilijk te bereiken is”, vertelde Jelte.
Wat is voor jou het hoofddoel van muziek?
Een erg bescheiden Jelte beantwoordde de vraag met dat het voor hem het allermooist is dat mensen bij elkaar samenkomen, door een gezamenlijke liefde voor muziek. Hierbij vertelde hij dat hij het heel mooi vindt dat mensen elkaar leren kennen via shows die hij speelt, en dat mensen iets met elkaar opbouwen. Ook kwam hij terug op het feit dat hij met zo’n fijne crew mensen werkt en dat hij erg blij is zich te mogen omringen met deze mensen. Wat hij ook erg wil overdragen in de vorm van muziek, is wat hij als mens meemaakt en dat hij ook met gevoelens zit die we allemaal kennen, en er voor de luisteraar wil zijn. De muziek is er letterlijk voor de luisteraar. Hij wil iets positiefs in de wereld brengen, en dat doet hij zeker.
Live achter de vleugel
Jelte begon na wat inleidend pianospel met het nummer ‘Just In Case You’re Ever Down Again’. Meteen werd duidelijk wat Jelte bedoelt met zijn antwoord. Zeker in een intieme setting als deze middag kwam het gevoel erg over. Het mooie en krachtige van muziek is, dat woorden dan soms niet kunnen voldoen. Dat werd ook versterkt doordat extra werd benadrukt dat er niet gefilmd en gefotografeerd mocht worden. Dit zorgde ervoor dat er in het moment werd genoten, zoals het volgende nummer ‘The Love You Give’, wat in deze middag, en na het vorige nummer, erg mooi paste. Waar het nummer live normaal gesproken sologitaarspel bevat dat veel verhaal vertelt, werd het nu even smakelijk verteld via zwarte en witte toetsen.
‘Perfect Lady’ van het nieuwe album ‘7’ werd gespeeld, op een rustiger en tempo dan op de plaat, waardoor het gevoel goed hoorbaar was. ‘Sugar’ kende in deze vleugelversie een hoog tempo en een mooi stukje a capella zang. Tijdens ‘On Top Of The World’ was merkbaar hoe hard er achter het instrument werd gewerkt. Het spel ging veel kanten op en bleef toch onder controle.
Het publiek mocht verzoeknummers roepen, en zo werd voor het eerst ‘Diva’, ook van het nieuwe album, live gespeeld. Na ‘Tears In The Morning’ van the Beach Boys speelde Jelte een te gekke versie van ‘Pineapple Morning’. Achteraf speelde hij ook nog een klein stukje in een lager tempo, wat hij zelf ook wel cool vond klinken. Na ‘Landslide’ van Fleedwood Mac, geschreven door Stevie Nicks, en ‘Rainy Days & Mondays’ van the Carpenters, sloot Jelte de middag af met zijn eigen ‘Unconditional Love’.
Samengevat was het een erg bijzondere middag, anders dan anders. Zowel voor Johan Vosmeijer, die nog nooit een PowerPoint-presentatie had gemaakt, als voor Jelte en natuurlijk het publiek. Het publiek heeft veel achtergrondinformatie kunnen krijgen over de samenwerking tussen Johan en Jelte, de totstandkoming van Jett Rebel, en erg mooie uitvoeringen van zowel eigen werk als covers.
Foto (c) Marjolein Tap