John Mohead is geboren in Memphis, Tennessee, waar hij al zijn kennis van countryblues en country opzoog. Op zijn achttiende verscheen een van de door hem geschreven nummers in de Billboard hitlijst. Hij werd een zogenaamde ‘broodschrijver’, schreef muziek voor anderen in zijn woonplaats Memphis. Hij vertrok naar het zuidelijker gelegen Clarksdale, Mississippi, waar hij als sessiemuzikant speelde op door Jim O’Neal (oprichter van het tijdschrift Living Blues) geproduceerde platen van diens Rooster label speelde. In 1995 verscheen Moheads debuutalbum ‘Lula City Limits’, dat door de pers goed werd ontvangen. Hij bleef nog een paar jaar aan de slag in de muziek, maakte wat platen en trad op. Maar de zorg voor zijn gezin dwong hem min of meer iets anders te gaan doen. Hij opende een restaurant, dat hij nog steeds leidt.
En nu, ruim twintig jaar na het verschijnen van zijn debuutalbum, is ‘Son Of The South‘ verschenen. Hierop vinden we acht nummers, waarvan er zeven door John Mohead zelfgeschreven zijn. Muzikaal is nog steeds duidelijk waar zijn ‘roots’ liggen, namelijk in de Mississippi Delta. Gecombineerd met country en rock horen we een fraai aanbod van wat we een mix van Southern Rock en Rootsrock kunnen noemen. Het is ook duidelijk dat hij zijn talent voor liedjes schrijven in al die jaren niet is kwijt geraakt. Het album opent met het rockende ‘Without A Melody’ om dan met het titelnummer ‘Son Of The South’ diep in de blues te duiken. Lekker rockend gaat het verder met ‘Seen It All’ om daarna te vertellen over zijn trip aan onze hoofdstad in ‘Amsterdam’. Na ‘Blue Canoe’ en het droevige ‘Missin’ You’ komen we bij de enige cover op dit album, het van Randy Newman geleende ‘Louisiana 1927’. Met de bluesachtige rocker ‘She Won’t Be Home’ komt dit (te) korte album aan het einde.
Een album van hoge klasse. John Mohead verdient het om door veel meer mensen gehoord te worden. Wellicht dat dit album hem daarbij helpt. (8/10) (Continental Music Services)