Sinds een aantal jaar wordt in Deventer de Grote Kickoff georganiseerd. Het festival op het Grote Kerkhof in Deventer is altijd twee avonden. De eerste avond is de opening van het nieuwe studiejaar en de tweede avond is de opening van het nieuwe culturele seizoen. Maar dit jaar heeft Deventer nog wat te vieren en besloot de organisatie om dit jaar vier avonden te organiseren. En dit alles omdat Deventer dit jaar 1250 jaar bestaat. In deze 1250 jaar zijn er al vele grote artiesten naar Deventer gekomen, mede dankzij het Burgerweeshuis en de Grote Kickoff, en dat moet natuurlijk gevierd worden. En zo kreeg elke avond zijn eigen thema: eerste avond voor de jeugd/studenten (hip-hop), tweede avond voor de oudere jeugd (pop/rock), de derde avond met Nederlandstalige muziek en de laatste avond met klassieke muziek. De indeling van het festivalterrein naast de grote kerk in Deventer was deze avond iets anders. Het terrein nam nu nog maar de helft van het plein in en er waren stoelen geplaatst.
De zanger uit Deventer had vanavond de eer om in het voorprogramma te staan van het Orkest van het Oosten. Speciaal voor deze avond had Rob Dekay zijn set aangepast en bracht alleen kleine maar erg mooie luisterliedjes. Het publiek, die grotendeels niet met hem bekend was, zat doodstil naar hem te luisteren om na elk nummer los te barsten in een luid applaus. Dekay had, als ambassadeur van Deventer 1250 jaar, begin dit jaar een nummer uitgebracht om dit feestje in Deventer te vieren. Maar deze werd nog niet gespeeld. Want dit nummer zou hij later samen met het orkest brengen. Na het optreden van Dekay was het even pauze zodat het Orkest van het Oosten kon inspelen. Tijdens de pauze liepen wij even door het publiek en hoorde alleen maar zeer goede dingen over het vorige optreden. “Geweldige muziek.”, “Ja, en mooie teksten, geen: ik hou van jou en blijf je trouw. Maar echt inhoud. Prachtig”, “Zeker. Hoe heet hij ook al weer?” Nou, Rob Dekay, onthoud dit naam.
Orkest van het Oosten
Rond negen uur was het dan tijd voor het orkest waar iedereen voor gekomen was. Presentator Bart Voortman vertelde voor elk stuk waarom ze het speelden en praatte de avond een beetje aan elkaar. Het Orkest van het Oosten had ook een speciale set voorbereid met allemaal stukken die met Deventer te maken hebben. De ene link was misschien wat duidelijker dan de ander maar alles werd door Voortman uitgelegd. Zo speelde het orkest ‘Feest der landliederen’ van de, bijna, vergeten Deventer componist Izaak Houck. Maar ook ‘Midzomernachtsdroom’ van Felix Mendelssohn naar het stuk van Shakespeare. Wat de link is met Deventer? Deventer is een boekenstad en Shakespeare schreef boeken.
Tijdens het optreden van het Orkest van het Oosten klonk opeens, midden in een stuk, de kerkklokken van de grote kerk. Dit stoorde het optreden enorm maar volgens presentator Voortman ging dit automatisch en kon het niet stil gezet worden. Later bleek echter dat de organistatie toch een oplossing voor dit probleem had gevonden: gewoon de kerkklok (de tijd) stil zetten. Zo stond de tijd zondag avond even stil voor het optreden. Hulde aan de organistatie die dit probleem meteen oplostte zodat het optreden hier geen last meer van had. Helemaal top. Het optreden van het Orkest van het Oosten was ook echt van wereldklasse. Het publiek zat ademloos te luisteren en genoot met volle teugen. Maar ook buiten de hekken van het festival werd het steeds drukker. Veel mensen waren op de muziek afgekomen en stonden massaal voor de hekken mee te luisteren.
Tot slot hebben we, namens het publiek, nog één verzoek aan de organisatie: volgend jaar weer?