Iedere dag tipt Maxazine zijn lezers over wat er die dag te doen is op het gebied van muziek. Concerten, festivals of wellicht iets heel aparts. Dagelijks wordt er één concert of festival uitgelicht waar vreemd genoeg nog kaarten voor verkrijgbaar zijn. Voor de last minute beslisser, die vandaag nog een gezellige avond wil hebben! Vandaag tipt Maxazine: Tim Knol in het Bostheater Ommen.
Concerttip zaterdag 11 augustus: Tim Knol in het Bostheater Ommen
‘Sweet Melodies’ is het eerste voorproefje van Tim Knols vierde album, dat begin 2018 verschijnt bij Excelsior Recordings. Een liedjesplaat pur sang waarbij de spontaniteit van zijn garage/powerpop-groep The Miseries doorsijpelt. Knol nam ‘Cut The Wire’ op in een periode van anderhalf jaar met vaste kompaan en producer Anne Soldaat.
In de zeven jaar na zijn doorbraak in 2010 heeft Tim Knol de wind vaak van voren gekregen. Vroeg in zijn loopbaan werden veel jongensdromen werkelijkheid: spelen op grote podia, ontmoetingen met grote helden en het kunnen leven van zijn muziek. Zelfs zelfs in dat prille stadium zette Knol een vraagteken achter dat hele rock ’n’ roll-gebeuren: Not real love, only one night stands. Is that what you call Rock ’n’ Roll?
Ondanks deze waarschuwing heeft Knol het grillige pad van rock ’n’ roll drie albums lang bewandeld, doch niet zonder kleerscheuren. Door het oog van de storm des succes is er veel verloren gegaan. “Die gouden jaren met Duijf, dat was een hele andere wereld, een soort explosie. Pinkpop, Lowlands, ik stond overal. Het ging maar door. Er leek geen einde aan te komen. Toen het einde er opeens wél rigoureus was viel ik keihard neer, plat op mijn smoel. Zo voelde het tenminste, ik was toen 23. Vanaf dat moment moest ik het zelf doen. Alles leek tot dat moment vanzelf te gaan. Het was ook gewoon te makkelijk bij mijn eerste twee platen.”
Knol vindt nog steeds exact dezelfde dingen belangrijk als toen hij voor het eerst in de platenkast van zijn vader rommelde. Hij stond er ook tijdens de grote succesjaren nooit alleen voor: de hechte vriendschappen, diepgewortelde liefde en natuurlijk die sweet, sweet melodies zijn altijd in de buurt gebleven. Deze kernwaarden geven de 27-jarige songwriter de moed om die draad door te knippen en roerige periodes achter zich te laten.
In vele opzichten is ’Cut The Wire’ is een fraaie liedjesplaat, precies zoals we dat van Tim Knol gewend zijn. Elk van deze dertien songs is een mooi miniatuurtje an sich, met eigen vorm, ontstaansgeschiedenis en betekenis. Zonder druk van buitenaf kon Knol uitgebreid de tijd nemen om de plaat stapsgewijs uit te vogelen. “Ik heb ‘Cut The Wire zelf opgenomen in mijn eigen studiootje. Ik wilde dit keer de tijd nemen, en niet het gevoel hebben van ‘tijd is geld’. Het is een heerlijke vrijheid. Maar dat kan ook gevaarlijk zijn.”