De razend populaire IJslandse multi-instrumentalist Ólafur Arnalds speelt op 25 februari 2019 een uniek concert in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De show staat in het teken van zijn nieuwe album ‘re:member’, welke 24 august zal verschijnen.
Ólafur Arnalds is in oktober ook te zien in Nijmegen (27/10, De Vereeniging), Groningen (28/10 De Oosterpoort) en Rotterdam (29/10, in de reeds uitverkochte Rotterdamse Schouwburg). Eerder dit jaar speelde Ólafur Arnalds nog een magische show in een tevens uitverkochte Grote Zaal van TivoliVredenburg als try out voor zijn nieuwe tour. Deze uitgebreide wereldtour tour sluit hij voor Nederland af op 25 februari in Koninklijk Theater Carré.
Arnalds staat bekend om zijn filmische, instrumentale composities. Zijn kenmerkende neoklassieke droommuziek met ambient invloeden componeert én neemt hij, bij voorkeur, op in zijn huiskamer. Ólafur Arnalds weet een overweldigend geheel te maken van piano’s, strijkers en computergestuurde geluiden, zoals industriële techno en elektronische ritmes.
Voor zijn nieuwe, vierde studioalbum ‘re:member’ heeft Ólafur Arnalds zich sterk laten inspireren door zijn shows met Kiasmos, het experimentele technoduo wat hij vormt met Janus Rasmussen en waarmee hij dit jaar onder andere op Lowlands speelt. Zelf zegt hij daarover: “To experience the sheer unfiltered joy of being on stage, seeing crowd smiling and dancing and jumping- thats the feeling I wanted to bring to my music.”
Tevens is Ólafur Arnalds bekend van de Netflix detectiveserie ‘Broadchurch’, waar elke aflevering wordt afgeslo ten met zijn muziek. Arnalds schreef speciale composities waarin hij kleine hints naar de identiteit van de daders in de serie geeft. In 2014 won hij een BAFTA Award voor zijn bijdrage aan ‘Broadchurch’. Arnalds is ook nog te horen in grote Hollywoord producties als ‘The Hunger Games’, ‘Gimme Shelter’, ‘Taken 3’ en ‘Venuto al mondo’.
Live staat Ólafur Arnalds op het podium met een strijkkwartet, een drummer/percussionist en natuurlijk Ólafur’s speelgoedwinkel van piano’s en synthesisers. De pronkstukken van de show zijn twee half-zelflerende en zelfspelende piano’s, waar Arnalds en zijn team meer dan twee jaar over hebben gedaan om te ontwikkelen.
Zelf zegt Ólafur Arnalds daarover: “The self-playing pianos are a jolt to the creative process that forces me to try new and often surprising things. In a live setting the pianos are an integral part of the performance due to their generative nature. Each time they are played is a little diff erent, making every performance unique.”