Eind jaren ’70 ontstonden in Engeland drie bands, die later bij de vijf grootste ska bands allertijden zouden behoren. Madness, The Specials en The Selecter, samen goed voor vele van de bekendste Ska-hits. Geleid door de iconische frontvrouw Pauline Black en Arthur ‘Gaps’ Hendrickson is de band ook na 40 jaar (!!!) nog niet weg te slaan van de Two Tone.
Nog steeds getooid met kekke gleufhoed en geruite kleding trekt het duo de laatste jaren nog steeds door Europa, resulterend in kolkende feestmassa’s. Voor wie The Selecter slechts kent van hun grote hit ‘On My Radio’, komt wellicht kortstondig wat bedrogen uit, aangezien ‘Daylight‘ meer een brug probeert te slaan tussen de Britse en de originele Jamaicaanse Ska. Toch zijn de vrolijkheid en scherpe randjes nog steeds aanwezig en blijven de teksten tegendraads.
Single ‘Frontline’ heeft het goed te pakken qua stijl en zal aanslaan bij liefhebbers van Two Tone alsmede de Jamaicaanse Ska. Dat doet The Selecter goed en houdt ze ook goed vast bij nummers als ‘The Big Badoof’ en ‘Taking Back Control’. Dat de band niet hangt aan één stijl blijkt uit ‘Things Fall Apart’, dat zo uit de pan van UB40 had kunnen komen. Ook ‘Mayem’ klinkt verfrissend, met een knipoog naar Ramsey Lewis. Toch is het het onvervalste ‘3 Reasons’ dat als grote winnaar uit de bus komt. Het nummer zal bij het grote publiek het dichtst liggen bij de Ska waarvoor zij komen. Nee, het is geen ‘On My Radio’, maar wie daar op zit te wachten heeft de boot der vernieuwing toch duidelijk gemist.
Bij elkaar genomen bevat ‘Daylight’ een mooie collectie Ska-klassiekers in wording. ‘3 Reasons’, ‘Frontline’ en ‘Remember Me’ hebben zeker de potentie om over 20 jaar nog steeds goed in het gehoor te liggen, maar ook de rest van de albumtracks is van hoog niveau. Voor de hitparade is Ska niet meer van deze tijd maar goed, wat is de hitparade nog waard tegenwoordig? ‘Daylight’ is een sterke plaat, die behoort tot de betere albums van de band. (8/10) (DMF Records)