JW Roy is een harde werker. Stilzitten is niet zijn kracht. Door de jaren heen schreef hij vele songs voor anderen en met anderen, nummer 1 hits waren zijn deel. Mooie side-projecten (o.a. recent nog de ‘St. Willebrord Sessies II’) kwamen uit zijn handen, maar zijn meest persoonlijke songs bewaarde hij altijd voor zijn eigen albums. Op vrijdag 29 september komt het 11e album van JW Roy uit. Ditmaal samen met zijn vaste band The Royal Family.
Wie Roy door de jaren heen van dichtbij volgt, weet dat hij op zijn best is wanneer er ingrijpende veranderingen in zijn leven plaatsvinden (‘Kitchen Table Blues’), hij lang samen speelt met een vaste band (‘Deeper Shades’, ‘JW Roy Live’), wanneer hij zoekt naar een verandering van sound (‘Laagstraat 443’, ‘Keep It Coming’) en als hij kan samenwerken met mensen die hem uitdagen (getuige de vele mooie duetten op zijn albums).
Bij het maken van zijn elfde album vielen deze elementen in grote mate samen. In de mooie authentieke huiskamer van de Beerze Brouwerij in Vessem zocht producer Léon Bartels naar de robuuste outlaw en de licht psychedelische kant van JW Roy. Alweer 3 jaar speelt Roy samen met zijn Royal Family en voor deze ‘A Room Full Of Strangers’ werd in ruime mate geput uit samenwerkingen met andere zangers en songwriters. Maar het was vooral de plek waar alle grote momenten van de afgelopen jaren bij elkaar kwamen, waaronder het overlijden van zijn vader Wim, en alle zorg en liefde daaromheen.
‘A Room Full Of Strangers’ is een album dat varieert van uiterste breekbare songs tot dampende rock-’n-roll, southern soul, rootsrock en een lichte vleug psychedelica. Bovenal klinkt in dit album de outlaw JW Roy door. Met zijn vaste band The Royal Family (bestaande uit Roel Spanjers, Cok van Vuuren, Judith Renkema en Rob Wijtman) creСert hij een brede americana sound hier en daar aangevuld met een vleugje melancholie van gastviolist Joost van Es, thematisch verdeeld in liefde en verdriet en een altijd doorgaande zoektocht naar verandering en vooruitgang.
Zoals vaker trekt Roy het album op gang met een prettig rollende americana song ‘Blue Sunrise’, maar de urgentie voelt dit keer anders. ‘Don’t Walk Out On Me’ maakt duidelijk dat hij deze keer uit een ander vaatje tapt. Tegen de groove van de piano van Spanjers en de mystiek in de gitaar van Van Vuuren bouwt Roy aan een voelbare spanning. De outlaw laat zich nogmaals horen in ‘Broke Brothers’ waar Roy en zijn broer Jeroen bij het graf van hun ouders samen het leven overpeinzen. Willy Nelson en Johnny Cash kijken over hun schouder mee. Ook in ‘Keep It Simple’ waarin Lea Kliphuis een gastrol vervult keert Roy terug naar het dorp waar hij opgroeide en waar zijn onrust hem niet kon houden.
Townes van Zandt meldt zich in ‘To Live Is To Fly’ waarna Roy zich in alle rust aan kan schurken tegen de stem van Ilse DeLange die steeds weer het beste in hem boven brengt. In de weldadige rust die volgt nestelt Roy zich in de door zijn vaste kompaan Roel Spanjers geschreven southern soulballad ‘All Of My Dreams’. Gitarist Van Vuuren schiet eens flink uit zijn rock-’n-roll-slof met het stomende ‘Right or Ride Along’ waarna de rootsrock zich doorzet in ’Are You Ready’ (for a real change). Wederom een vleug southern soul klinkt door in het zwoele ‘Kind Of Blue’ (een verwijzing naar het album van Miles Davis) met een gastrol voor Michael Prins, waarna het album in mystiek eindigt met het door de heren van Tangarine op karakteristiek wijze ingekleurde ‘Riddle Of The Sands’ en het serene afscheid van ‘The Big Chief’, de family koosnaam van Roy’s even bescheiden als humoristische vader.
Met A Room Full Of Strangers heeft Roy een nieuw hoogtepunt toegevoegd aan zijn oeuvre dat inmiddels 11 albums en 20 jaar omvat. Stilzitten is geen optie. Zitten is een werkwoord.