Kraantje Pappie heeft onlangs zijn nieuwste album ‘Crane III’ uitgebracht en deze werd landelijk fantastisch ontvangen. Meesterlijke volzinnen die met de snelheid van het licht gedragen worden door keiharde beats. De gelijknamige clubtour bracht hem vrijdag naar de kleine zaal van de Melkweg.
Kraantje Pappie doet wat goed voelt
Alex van Zouwen heeft onlangs meer bekendheid gecreëerd door zijn deelname aan de Expeditie Robinson waar vooral zijn vrijwillige vertrek de gemoederen flink bezig hielden. Hij vond het zonde van zijn tijd om op dat eiland te zitten terwijl hij beter deze tijd in zijn nieuwe album kon steken. Dat is nou precies waar Alex in het circuit (en dus ook daar buiten) bekend om staat. Gewoon lekker doen wat goed voelt, zonder concessies.
Het kleine podium in de Oude Zaal werd nog kleiner gemaakt door de albumtitel als een luchtkasteel op te blazen en als enorme achtergrond te laten fungeren. De hilarische Daffy Duck outfit past hem als een maatkostuum, maar beetje rapper kleedt zich natuurlijk minimaal 1 keer om. Halverwege de show was de casual jeans outfit met kekke hoed en moddervette gele sneakers een goede vervanger. Muzikaal is er helemaal niks mis het optreden van Kraan. Gelukkig werd het publiek ook niet verveeld met die eeuwige sitdowns, ‘wall of deaths’ of andere gekkigheid. Kraantje Pappie laat zijn muziek spreken maar laat vooral zien dat hij de absolute koning van het snelrappen is. Ongelofelijk dat ook bij liveconcerten de eerste 93 woorden van ‘Best Wel Een Ding’ foutloos uit zijn mond komen. Let wel: 93 woorden zonder een extra teug lucht tot zich te nemen!
Crane III is gemaakt voor clubs
Alle nummers van Crane III doen het sowieso goed in de live uitvoeringen en zelfs de vreselijke commerciële ‘Feesttent’ lijkt zowaar acceptabel te worden in de kleine zaal. De dikke beats doen het namelijk uitermate goed in de clubs. Natuurlijk is ook de strakke begeleiding en briljante timing van Fiddox een vaste kracht waar het heerlijk op leunen is. Alex heeft bewezen dat dit genre hiphop nog jaren mee kan als het op deze manier wordt uitgedragen. De hiphop-wereld zou een kraan moeten inhuren om deze man op zijn verdiende voetstuk te plaatsen. Dan kunnen alle wijsneuzen die zich rapper noemen naar dit monument gaan en zich vergapen aan de skills van Kraantje Pappie, de vader van nieuwe hiphop.