Voor de tweede keer brengt harpiste Lavinia Meijer een album uit met werk van Philip Glass. Op ‘The Glass Effect’ speelt ze etudes van de Amerikaanse componist. De muziek van Philip Glass neemt een centrale plaats in het leven van Meijer in: “Met The Glass Effect bedoel ik het domino-effect dat hij veroorzaakte. Via hem leer ik veel artiesten kennen waar ik later vaak mee ga samenwerken. Dat gaat maar door, het verrijkt me enorm.”
Lavinia Meijer wordt in 1983 in Zuid-Korea geboren maar op 2-jarige leeftijd in Nederland geadopteerd. Ze blijkt een muzikaal natuurtalent en wordt al op haar elfde toegelaten op het Conservatorium van Utrecht. Als tiener treedt ze al op met symfonie orkesten. Ze heeft wereldwijd in vermaarde zalen als de New Yorkse Carnegie Hall en de Philharmonie in Berlijn gespeeld. Haar vorige drie albums behaalden de top 10 van de Nederlandse albumlijst, uniek voor een klassieke muzikant.
Verschillende stijlen
De harpiste ontmoette Philip Glass in 2011 voor het eerst, en dat maakte grote indruk: “Het voelt alsof ik in de jaren daarvoor zoekende was”, vertelt ze. “Naar een brug tussen klassieke muziek en andere genres. Sinds ik met Philip Glass werk voelt het alsof ik precies doe wat ik moet doen. Zijn muziek raakt aan verschillende stijlen en gaat veel grenzen over. Tegelijkertijd raakt het me heel diep, ik kan echt van de wereld raken als ik de muziek speel. Zijn oeuvre staat voor wat ik graag wil blijven doen: muzikaal heel veel verschillende mogelijkheden onderzoeken.”
Zelfverzekerder
Meijer bracht in 2012 al het album ‘Metamorphosis/The Hours’ met Philip Glass-composities uit en trad meerdere malen samen met hem op. “Door hem ben ik gegroeid als muzikant en zelfverzekerder geworden, ik durf mezelf meer uit te dagen. Elke keer laat hij me kennismaken met bijzondere artiesten waar ik later vaak mee ga samenwerken. Dat is het Glass Effect: zijn muziek creëert voor mij nieuwe kansen die vervolgens weer andere mogelijkheden creëren. Dat gaat maar door en ik word er heel gelukkig van. Het voelt alsof ik mijn hele leven zo kan doorgaan, ik ben er een veel vrijere muzikant door geworden.”
Geobsedeerd
Ze is zo vol van Philip Glass dat mensen zich weleens afvragen of ze het niet overdrijft. “Ik focuste me vroeger altijd op één project en ging dan door naar het volgende. Glass is een uitzondering, hij verbindt voor mij alles wat ik muzikaal graag doe. De etudes op mijn nieuwe album zag ik hem vorig jaar in Californië zelf spelen. Ik raakte er nogal door geobsedeerd, want die zijn heel anders dan wat ik eerder van hem speelde. Het bracht me muzikaal op een hoger niveau.”