Als éénmansband veroverde de 22-jarige Jacob Collier uit Londen al vele harten op YouTube. Michael Jackson’s producer Quincy Jones was zo onder de indruk van zijn Stevie Wonder-cover ‘Don’t You Worry ‘Bout A Thing’ uit 2011 dat hij Collier een contract aanbood. Op zijn debuutalbum ‘In My Room’ zingt en speelt Collier weer alles zelf. Hij zegt dat hij veel aan social media heeft te danken. “Het is geweldig, want het geeft alle macht aan de makers.”
Jacob Collier komt uit een muzikale familie en is al zolang hij zich kan herinneren met muziek bezig: “Als kind luisterde ik al heel intensief naar muziek”, vertel hij. “Ik analyseren platen om erachter te komen hoe bepaalde geluiden gemaakt werden. Piano is mijn eerste instrument. Voor mijn veertiende verjaardag kreeg ik een contrabas. Van het luisteren naar muziek, wist ik eigenlijk al hoe dat instrument werkte voordat ik erop gespeeld had. Mijn handen moesten alleen inhalen wat ik in mijn hoofd al kon.”
Direct contact
Jacob Collier werd ontdekt doordat hij zijn muziek zelf op YouTube zette. “Social media is erg krachtig. En spannend, want de makers kunnen erop zetten wat ze willen. Het is heel speciaal om direct te communiceren met mijn fans. Wat mij betreft gaan muziek en social media over delen, ik vind het heel mooi om mensen iets te geven. Als ik iets nieuws heb gemaakt, deel ik dat gelijk met de hele wereld zonder dat een partij daar tussenkomt.”
Negatief commentaar
Collier krijgt ook weleens negatief commentaar, maar dat vindt hij geen probleem. “Zeg wat je wilt, op social media is iedereen gelijk. Mensen bijten je soms graag, zo werkt het nou eenmaal. Gelukkig overheersen de positieve reacties, maar alle meningen zijn mij evenveel waard. Het is vooral bijzonder om te zien hoe je muziek zich razendsnel over de wereld verspreidt.”
Recepten voor geluiden
‘In My Room’ is vernoemd naar het gelijknamige liedje van Brian Wilson. De titel is ook een ode aan de plaats waar de plaat ontstond, zegt Collier. “Ik woon mijn hele leven al in hetzelfde huis. De muziekkamer ken ik door en door, het is eigenlijk mijn belangrijkste instrument. Door veel experimenteren heb ik eigen recepten ontwikkeld voor bepaalde geluiden. Op de plaat hoor je de kamer die zingt.”
Colliers eigen liedjes op de plaat zijn persoonlijk, maar hij denkt ook aan de luisteraar. “Een goede song is er één waar andere mensen zich in herkennen. Dat soort liedjes probeer ik te schrijven. Dat is de muziek die onderdeel van je leven wordt.”