De afgelopen jaren was Paul Simon voornamelijk bezig met touren. Zowel solo als met Sting. Maar nu is er vijf jaar na zijn vorige album ‘So Beautiful Or So What’ weer een nieuw album met ‘Stranger To Stranger’. Opnieuw geproduceerd door Roy Halee, met wie hij al samenwerkt sinds hij met Art Garfunkel een duo vormde en die ook zijn succesvolste album ‘Graceland’ produceerde. Op dat album, dat inmiddels 30 jaar geleden verscheen, verraste Simon vriend en vijand door een album met Afrikaanse invloeden uit te brengen. Nu 30 jaar later verrast hij opnieuw, want ook op ‘Stranger To Stranger’ experimenteert hij met verschillende muzikale invloeden.
Zo is er een bijzondere samenwerking met de Italiaanse DJ Clap! Clap!. Het levert songs op die in het verlengde liggen van het album ‘The Rhythm of the Saints’, waarop Braziliaanse invloeden terug waren te horen en ook hier komen weer exotische ritmes voorbij. Zoals ‘The Werewolf’ (een aanklacht tegen de huidige maatschappij), ‘In A Parade’, en ‘Street Angel’. Ook de zwoele titeltrack en het mooie ‘Proof Of Love’ klinken als overblijfsels van dat album, terwijl ‘The Riverbank’ en ‘Cool Papa Bell’ (waarin het wel even vreemd is om Paul Simon het woord ‘motherfucker’ te horen zingen) in het straatje van ‘Graceland’ hadden gepast.
Maar het zijn niet alleen maar exotische ritmes waaruit Paul Simon put. Zo grijpt de afsluiter ‘Insomniac’s Lullaby’ terug naar zijn folkroots in de jaren ‘60. Maar het is niet alleen maar terug grijpen naar het verleden. Sterker nog; hij weet het verleden en het heden perfect met elkaar te verbinden. Het jaren ‘50 achtige ‘Wristband’ is daarvan een goed voorbeeld. Waarmee hij ook bewijst nog altijd een meester te zijn in het combineren van humor in songteksten.
Enkel de twee overgangsnummers ‘The Clock’ en ‘In The Garden Of Edie’ (ongetwijfeld voor zijn vrouw Edie Brickell) zijn vrij overbodig op een album dat verder verrassend gevarieerd is. 74 jaar is Paul Simon inmiddels. Maar met ‘Stranger To Stranger’ bewijst hij op latere leeftijd nog altijd een fris album te kunnen maken met uitstekende songs. (8/10)(Concord)