Het is bewonderenswaardig hoe Caroline van der Leeuw in no time doorbrak in 2009. Met ‘Back it up’ stond ze, in feite als demozangeres, in totaal 12 weken lang in de hitlijsten, om vervolgend niet meer weg te worden geslagen uit de Nederlandse scene. Met ‘Deleted scenes from the cutting room floor‘ brak ze zo ongeveer alle records die je maar kon bedenken, en niet onterecht: Caro Emerald was here.
Het was al veel te lang geleden dat Caro Emerald in Eindhoven optrad, maar juist haar 35e verjaardagsfeestje had ze uitgekozen om een overvolle Effenaar te verblijden met haar sprankelende optreden. Van achteruit kwam de zangeres richting het toneel geslopen om in dik anderhalf uur vele hits aan het enthousiaste Eindhovense publiek ten gehore te brengen. En dat waren er nogal wat.
Verjaardag
Haar aanwezigheid in het Eindhovense werd door een uitverkochte zaal enorm gewaardeerd, niet in de minste plaats vanwege haar geste haar eigen verjaardag in de Effenaar te vieren (inclusief het uitdelen van zakjes chips aan het publiek), maar zeker ook vanwege een concert dat in de boeken mag worden geschreven als zijnde een van de betere concerten die de Effenaar de laatste tijd geprogrammeerd heeft. Zelfs nieuwbakken programmeur Marco Roelofs (Ex-De Heideroosjes) kon zich niet bedwingen om van achteruit de zaal stilletjes mee te neuriën en te zingen op de vele hits die Caro Emerald het publiek voorschotelde. En terecht, want de Grande Dame van de Nederlandse jazz-pop, leverde met haar optreden een prestatie die slechts weinigen haar zullen overtreffen.
Dat bleek wel bij ‘That Man’, halverwege het concert, waarbij duidelijk werd dat het publiek tot dan toe niet altijd hits had mogen ontvangen, maar toch het gevoel kreeg van begin tot eind in een aaneenschakeling van hits te zijn beland. Zelfs het intermezzo, waarbij een drumsolo met samples het publiek liet participeren als zijnde onderdeel van het geheel, spreekt van grote klasse.
All about that bass
De shocking Miss Emerald gaf in Eindhoven een concert waar weinig op aan te merken was. Van begin tot eind had de stijlvolle zangeres de Effenaar met haar frivool-zwoele stem ingepakt. De aaneenschakeling van hits, onderbroken door een cover van Doo-Wop hit ‘All about that bass’, waarmee Meghan Trainor in 2014 doorbrak. Natuurlijk in een jazzarrangement à la Postmodern Jukebox waarbij de contrabas-solo natuurlijk niet mocht ontbreken, alsmede de scat-kunsten van La Emerald.
We want more Caro
Als de volledige band dan nogmaals wordt voorgesteld en bedankt, is concert officieel aan haar eind. In plaats van het normale “We want more” wordt Caro – niet voor de eerste keer vanavond – toegezongen met een welgemeend “Lang zal ze leven”, waarna het feestvarken met brede lach op het gezicht terug komt om een toegift aan te vangen met een dance-versie van ‘Tangled up’, die tot grote vreugde van het, toch wel iets ouder dan gemiddelde, publiek al snel overgaat in een meer Caraïbische versie.
Caro liet haar verjaardag thuis schieten om het Eindhovense publiek te overtuigen van haar kunsten en zong de sterren van de hemel. Wie jarig is trakteert, en La Emerald trakteerde de Effenaar op een perfect optreden.