Tourist LeMC is de artiestennaam van Johannes Faes en heeft bij onze zuiderburen de reputatie welke Typhoon in Nederland heeft; en verhalenverteller, een poëet, een hiphopper met inhoud. Nu België te klein lijkt voor deze woordenknutselaar is het tijd dat Nederland veroverd wordt. Afgelopen donderdag stond Tourist in een uitverkochte Cloud Nine van TivoliVredenburg.
Tourist LeMC in huiskamersetting
Door de late ziektemelding van Dichter mocht Faes het doen zonder voorprogramma wat in dit geval geen slechte zaak bleek. De gemoedelijke sfeer die in de volle zaal hing werd door de intieme setting van het podium juist versterkt. ‘En Route’ is de titel van het nieuwe album en tevens de openingstrack van de setlist. Een perfecte maar vooral een slimme opening want het zorgde meteen voor een herkenbare klik tussen artiest en publiek. Johannes kon op een mooie manier zijn publiek “dwingen” om naar zijn teksten te luisteren die stuk voor stuk een boodschap met zich meedragen. Zijn charmante voorkomen kreeg vooral een zwijmelend antwoord bij de ‘De Troubadours’ waar ze zittend op een bankje hun verhaal vertelde.
Verhalen en Wikipedia
Dat Tourist zich als een echte muzikale tourist heeft ingelezen werd duidelijk bij de vele verhalen die hij vertelde. Hij kreeg de lachers op zijn hand door allerlei wetenswaardigheden over de Utrechtse Dom te vertellen, waarna hij wel opbiechtte dat hij dat allemaal te danken had aan Wikipedia.
‘Koning Liefde’ is een schitterend nummer met een geweldige boodschap die ingeleid werd met een persoonlijke boodschap: “Angst wordt gestrooid, je kan je beter vasthouden aan hoop en liefde, kiezen tussen angst en liefde, laten leiden door liefde”. Zijn vaste band Legionairs mag ook zeker enkele credits voor een geslaagd optreden opeisen. De sopraansax van Mitya Jansen werd met zoveel gevoel gespeeld dat de sfeer bepaald werd door speler en zijn rietinstrument. Van een romantische setting werd zo overgeschakeld naar jazz, en dit alles met de beschaafde Antwerpse tongval van Faes aan zijn zijde.
Waar Tourist LeMC zijn trots voor Antwerpen niet onder stoelen of banken steekt, stond er toch ook een Nederlandse verrassing op de setlist in Utrecht. Met intens gevoel werd tegen het einde ‘Welterusten Meneer de President’ van Boudewijn de Groot gespeeld, dat ruim 45 jaar nog actueler lijkt dan destijds werd vermoed.
Nederland lijkt zeker klaar voor deze groep Belgen en zal 2016 een mooi jaar worden voor de Vlaamse kleinkunst-hiphop. Het concert in Amsterdam is al stijf uitverkocht en ook de show in Breda gaat dit waarschijnlijk wel halen. De verhaal rondom Tourist LeMC doet zijn werk zoals een echte troubadour dat vroeger deed.
Foto’s @ArmellevanHelden, Maxazine.nl