Afgelopen maandag kwam het grote nieuws dat Muse dit jaar op Lowlands zal optreden. Bijzonder, omdat de band na hun laatste optreden op het festival in 2006 een stadionband is geworden die met iedere tournee daarna bewees zichzelf te kunnen meten met grootscheepse stadionbands als U2 en Coldplay. Iedere tournee sinds 2006 kwamen Matthew Bellamy en consorten weer met een overdonderende podiumsetting, en daar doen ze bij hun huidige Drones tour (naar aanleiding van hun laatste album dat vorig jaar verscheen) nog een schepje bovenop. Met een podium in het midden van de zaal waarmee ze dichtbij het publiek komen. Dat deed een beetje denken aan de catwalk die U2 bij hun laatste tournee gebruikte, maar ook aan de 360 tour van de Ieren. Uiteraard ontbraken de drones ook niet., die als bollen over de zaal zweefden. Drie avonden verkochten ze ermee uit in de Ziggo Dome, waarvan dit concert de laatste van de drie was.
Nothing But Thieves
Voordat Muse het immense podium besteeg mochten de jongens van Nothing But Thieves voor de derde keer als supportact het publiek opwarmen. Het is afgelopen jaar hard gegaan voor de band uit het Britse Essex. Hun debuutalbum werd lovend ontvangen en ook live zijn de reacties op de band positief. Hoewel ze dus nog maar net om de hoek komen kijken, kregen ze de volle Ziggo Dome al aardig mee, wat zeker knap was voor een supportact. Zo kreeg frontman Conor Mason hij het bij ‘If I Get High’ voor elkaar dat mensen massaal de zaklichtjes van hun smartphones in de lucht staken. Nothing But Thieves is een band in wording voor de grotere zalen. Wie weet binnenkort groot genoeg om de HMH als headliner te vullen?
Start met astronauten en zwevende drones
Rond 21:15 doofden opnieuw de zaallichten, liepen er astronauten langs het podium, zweefden de drones over het publiek heen, en kwam de band het podium op. Drummer Dominic Howard in het midden van de cirkel met een extra toetsenist ernaast en frontman Matthew Bellamy en bassist Chris Wolstenholme ieder aan de uiterste kanten van de catwalk. Met ‘Psycho’ kreeg de show gelijk een energieke start. De start van een setlist met een doorsnede van bijna al hun albums in een sneltreinvaart van ruim 2 uur. Weliswaar verschilt iedere avond van setlist, en zo ontbrak ‘Plug In Baby’ deze avond. We kregen er echter ‘Hysteria’ en ‘Bliss’ voor terug.
Inmiddels zijn we van Muse gewend dat hun show een visueel spektakel is. Zo ook bij deze tour. Naast de van tijd tot tijd zwevende drones kregen we projecties op lange doeken voorgeschoteld. Zoals tijdens ‘The Handler’, waarbij het net was alsof Matthew en Chris beiden met touwtjes als manionetpoppen werden bestuurd. Ook de grote ballonnen die tijdens ‘Starlight’ over het publiek gingen, een vliegend ruimteschip tijdens het epische ‘The Globalist’, en de niet te vermijden confettikanonnen tijdens ‘Mercy’.
Muse groots en toch intiem
Ondanks dat deze show opnieuw van grote proporties was had de show toch ook iets intiems, vanwege de plek van het podium. Toen Muse bij hun vorige tournee in 2013 in de Amsterdam Arena stond bleek dat net een maatje te groot, maar in de Ziggo Dome kwam de band duidelijk beter tot z’n recht. Naast al die toeters en bellen bewees Muse ook deze avond een geoliede machine te zijn. Ze zullen op Lowlands straks, ongetwijfeld zonder alle special effects en drones, een show neerzetten die net als deze svond muzikaal gezien als een huis staat.