Maxi Jazz is al twintig jaar het karakteristieke gezicht van Faithless en met die formatie ongekend populair. Volle festivalvelden en uitverkochte zalen zijn hier de logische gevolgen van. Als je na al die jaren toch een uitdaging zoekt, start je gewoon een nieuwe band en begin je weer van voor af aan. Maxi Jazz & E-Type Boys is geboren.
Dat de zaal van Bitterzoet maar voor de helft gevuld was kon niet als verrassing komen bij de muzikanten en publiek. Er is nauwelijks iets van muziek te vinden op internet maar slechts wat concertverslagen uit Engeland en België. Sommige aanwezigen zullen waarschijnlijk gehoopt hebben op een soort ‘secret gig’ van Faithless want die stonden natuurlijk deze week eerder in de HMH. Deze fans moesten het slechts doen met een cover van ‘We Come One’ die op geen enkele manier te vergelijken bleek met het origineel.
Dat Maxi Jazz ook in zijn nieuwe project geen halve maatregelen neemt bleek wel uit de enorme bezetting op het podium. Met maar liefst 8 muzikanten en vocals op het podium was er weinig bewegingsruimte over in de knusse Bitterzoet. De keuze voor de grote bezetting was een slimme keuze want zo bleef het erg vermakelijk om naar te kijken want het blijft gek om Maxwell Fraser met een gitaar om zijn nek te zien. Iemand die al twintig jaar electro beats aan elkaar rapt wordt nu eenmaal niet opeens een zanger door een instrument om zijn nek te hangen.
Muzikaal is het allemaal niet heel bijzonder of vernieuwend, het geluid van de band is eigenlijk redelijk gedateerd te noemen. Beetje Police achtige sound met wat jazzy (what’s in the name) toevoegingen zoals Level 42 dat eigen heeft gemaakt. Al met al zijn Maxi Jazz & The E-Type Boys een goeie doorsneeband en is het vooral de nieuwsgierigheid naar het onbekende wat de zalen zal gaan vullen.
Foto’s (c) Armelle van Helden, Maxazine.nl