Op woensdag 25 en donderdag 26 maart viert het Muziekgebouw de 90e verjaardag van componist Pierre Boulez, een van de meest markante musici van deze tijd. Als componist, dirigent, intellectueel en docent heeft Boulez musici en publiek diepgaand beïnvloed. Hij bepaalde als componist de avant-garde van de jaren 40 en 50, als dirigent stond hij voor ’s werelds meest prestigieuze orkesten én hij was oprichter van het Franse muziekinstituut IRCAM en van het fameuze Ensemble Intercontemporain.
In twee concerten in het Muziekgebouw wordt zijn verjaardag muzikaal gevierd. Woensdag 25 maart voeren toppianisten Pierre-Laurent Aimard en Tamara Stefanovich het complete piano-oeuvre van Boulez uit, waaronder zijn Deuxième sonate en Douze notations. Een dag later op donderdag 26 maart geeft het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard een concert waarin enkele van zijn belangrijkste ensemblewerken als Le Marteau sans maître zijn te horen.
Unicum: complete pianowerk op 25 maart
De pianomuziek van Boulez is berucht lastig om uit te voeren. Pianist Pierre-Laurent Aimard werkt al vele jaren met Boulez samen, sinds hij op 19-jarige leeftijd op Boulez’ verzoek als solopianist toetrad tot diens Ensemble Intercontemporain. Tamara Stefanovich wordt geprezen om haar vermogen om ‘iedere noot van Boulez’ muziek betekenis te geven, vaak in een koortsachtig tempo zoals door Boulez bedoeld’. Hun uitvoering in het Muziekgebouw van de complete pianomuziek van Boulez op 25 maart is een unicum; verder alleen te horen in de VS (o.a. Carnegie Hall) en deze zomer op de Salzburger Festspiele.
Portretconcert op 26 maart
Het Nieuw Ensemble en Ed Spanjaard zijn sinds jaar en dag pleitbezorgers van het werk van Boulez. Exact op zijn 90e verjaardag eren ze Boulez met een portretconcert. Naast Le Marteau sans maître voeren ze dit concert ook Eclat, Dérive I en Mémoriale uit.