Ntjam Rosie op nieuwe album een klasse apart
Precies twee jaar na At The Back Of Beyond brengt Ntjam Rosie het nieuwe album The One uit. Stilistisch grijpt de Rotterdams-Kameroense zangeres daarop terug naar de basis van haar succesvolle album Elle uit 2010. Dat betekent een warme melange van soul, jazz en world. En met name die laatste stijl is riant aanwezig op The One.
De rauwe gitaar-popsound die de singer-songwriter adopteerde op At The Back Of Beyond sluimert nog sporadisch door in de hitvriendelijke nummers ‘Always On The Run’ (met Pink Oculus), ‘Dear To Me’ en de titeltrack. Liedjes die ook schitteren door R&B-invloeden en catchy harmonieën. Minder hitgevoelig, maar van episch niveau is het superieure ‘You Build Me Up’ dat als een ballad start en langzaam transformeert in een hypnotiserende blues. Voor het fraaie jazzy georiënteerde stuk ‘I’m Loved’ schakelde de zangeres trompettist Eric Vloeimans in, die met zijn expressieve spel kleur toevoegt. Opnieuw is ook topfluitist Ronald Snijders aanwezig. Hij verrijkt het lome Pas de Retour.
Roots
Maar meer dan voorheen is het de roots van Rosie die op The One doorklinkt. De warme soul- en jazzklanken mengen zich met Afrikaanse invloeden, waarna het geheel wordt afgeblust met akoestische elementen à la India.Arie. Dat levert sterke songs op, zoals het met strijkers aangezette ‘A Nye ‘E Fo’o Ma (He Loves Me So)’, ‘Akiba’ – beide in Bulu gezongen – en het met een kora (een West-Afrikaans snaarinstrument) opgesierde ‘Covenant’.
Intrigerend
Het leeuwendeel van de teksten is van Rosie’s eigen hand en handelt over liefde, relaties en keuzes. Soms is niet duidelijk over wie of wat ze zingt, maar dat maakt de songs juist intrigerend op een manier die doet denken aan Prince. Muzikaal wordt de zangeres bijgestaan door haar vaste band met onder meer toetsenist Alexander van Popta en drummer Tuur Moens. De geslaagde productie nam Rosie voor het eerst zelf voor haar rekening.
Onderscheidend
Ntjam Rosie bewijst op The One andermaal haar onderscheidende talent. Knap is de wijze waarop ze haar achtergrond zo natuurlijk mengt met soul, jazz en pop. Dat deed ze weliswaar al, maar niet zo intens als op The One. Haar stem is uit duizenden herkenbaar: een fascinerend Afrikaans instrument, rijk aan warmte, emotie en vertrouwdheid. En hoewel voorganger At The Back Of Beyond een uitstekende cd is, The One bewijst dat het karakteristieke geluid van Elle, in combinatie met haar Afrikaanse roots, een klasse apart is. (9/10)(Gentle Daze Records)