De Staat is in 2007 opgericht en speelt nog steeds in de oorspronkelijke samenstelling: Torre Florim als frontman/zanger/gitarist, Tim van Delft op drums, Vedran Mircetic op lead-gitaar, Jop van Summeren op bas en keyboards en Rocco Hueting als een muzikale tovenaar achter een batterij aan keyboards, gitaren en percussie-instrumenten.
In 2009 brengt de band haar eerste album ‘Wait for Evolution’ uit. Dit album bleef niet onopgemerkt, de band speelde dat jaar op Pinkpop, Lowlands en Sziget. In 2011 kwam het tweede album, ‘Machinery’ uit, waarvan de single ‘Sweatshop’ het meeste bekendheid kreeg. In 2013 bracht de Staat haar derde album ‘I_Con’ uit, waarop de hoekige en vaak tegendraadse rock aangevuld wordt met keyboards en electronica. Het geluid van de Staat werd hiermee toegankelijker zonder aan eigenheid en tegendraadsheid in te leveren.
In november 2014 verschijnt er een nieuwe ep: ‘Vinticious Versions’. Frontman Florre over het ontstaan van de ep: “Als je een nieuwe plaat uit hebt, wordt je altijd gevraagd om kleinere of akoestische versies te doen voor de radio of in een cd-winkel. Je zal ons nooit op kampvuurachtige wijze een De Staat liedje akoestisch zien spelen. Ten eerste omdat we dat haten, ten tweede omdat we het simpelweg niet kunnen”.
‘Vinticous Versions’ is de uitkomst van het proces waarmee de Staat haar eigen nummers heeft omgewerkt tot kleinere liedjes zonder de “smerigheid te verliezen” zoals Torre het uitdrukt. Het resultaat was uiteindelijk zo eigen dat het eigenlijk nieuwe liedjes zijn geworden, zodat de band besliste ze uit te brengen op een ep.
Het eerste wat opvalt als je de ep beluistert is de verscheidenheid aan stijlen, van oldschool hiphop tot Bossanova, maar met de karakteristieke stem van Torre en de eigenwijze ritmes blijft het toch ontegenzeggelijk de Staat.
Blijven een aantal nummers zoals ‘Get It Together’ en ‘Build This, Buy That’ en ‘All is Dull’ nog relatief dicht bij het origineel, hoogtepunt ‘Input Source Select’ is omgevormd tot een oldschool hiphoptrack waarin je de Beasty Boys terughoort. ‘Downtown’, op ‘I_Con’ een gejaagd nummer is opgenomen als de soundtrack van een klassieke “film noir” met Torre in de rol van sinistere bad guy. ‘Devil’s blood’ is bijna een R&B track geworden met zoete zang, met een duistere ondertoon. Ook twee oudere favorieten, ‘Sweatshop’ en ‘Wait For Evolution’ zijn flink onderhanden genomen en krijgen een verrassende, duistere uitvoering.
‘Vinticious Versions’ is een verrassende, gevarieerde en intieme plaat geworden , terwijl je toch ontegenzeggelijk de Staat hoort. Ik ben heel benieuwd naar de tour waar de band deze liedjes live gaat brengen. (8 / 10) (Cool Green Recordings/Mascot Label Group)
Vinticious Versions tour:
• 23 November, Mega platen en cd beurs, Jaarbeurs Utrecht
• 11 december, Glimps festival, Gent (BE)
• 22 januari, Werkplaats Oost, Dordrecht
• 23 januari, Zwitsal fabriek, Apeldoorn
• 24 januari, Cultuurwerf, Vlissingen
• 25 januari, Rotown, Rotterdam
• 29 januari, Grenswerk, Venlo
• 30 januari, Museumzaal Aviodrome, Lelystad
• 1 februari, Het verloren huis, Hoorn