Volgende week verschijnt ‘Big Music’, het zestiende album van de Simple Minds. De fans hebben vijf jaar moeten wachten op de opvolger van ‘Graffiti Soul’. Maar het is het wachten meer dan waard want de titel van de plaat doet zijn naam eer aan.
De plaat is geproduceerd door Steve Hillage. De Simple Minds fans van het eerste uur weten dan genoeg. Hillage produceerde in 1981 ‘Sons and fascination/Sister feelings call’, één van de meest innovatieve en baanbrekende albums uit de vroege jaren tachtig. Het album legde het fundament voor het bombastische, volle en opzwepende Simple Minds geluid waarmee de Schotten in de jaren tachtig met succes de wereld bestormden en veroverden. Daarnaast werkte de band voor ‘Big Music’ ook nauw samen met Iain Cook, producer en vooral frontman van de succesvolle Schotse synthipop band The Churches. Met de keuze voor zowel Hillage als Cook is de toon gezet.
De Simple Minds willen weer klinken als in de jaren tachtig. Met een stevig, strak en prettig overheersende ritmesectie, zweverig keyboardgeluid en scherpe gitaarriffs van oude gediende Charlie Burchill leveren de Simple Minds met ‘Big Music’ hun beste plaat af in bijna dertig jaar. Neem ‘Blindfolded’, een song die in alles doet denken aan de Simple Minds van pakweg 1983 en die je dwingt de volumeknop een paar tanden hoger te zetten. En wat te denken van de single ‘Honest town’, een nummer met een indrukwekkende opbouw en een melodie die je niet meer loslaat. Met ‘Midnight Walking’ horen we weer heel even de Simple Minds van na 2000 maar dat wordt weer goed gemaakt met nummers als de titelsong ‘Big Music’ of ‘Let the day begin’, de 2014 ‘Waterfront’ variant.
Muziek voor de grote stad, deinende arena’s en dampende grasvelden. Zanger Jim Kerr en gitarist Charlie Burchill zijn weer vijfentwintig. En ik ook!! (8/10)(Sony Music)