Ze is niet vaak in Nederland, maar als Tania Maria langskomt, dan zijn haar trouwe fans er bij. Het Viva Brasil Festival boekte de jazz-popzangeres en pianiste in het Bimhuis om de achtste editie af te sluiten. De inmiddels 66-jarige muzikante liet tijdens een kostelijk concert geen twijfel bestaan over het plezier dat ze nog steeds heeft tijdens optreden. Na afloop van haar concert vertelde de Braziliaanse in een kort gesprek: “Dit is wat mij gelukkig maakt.”
Ze zit inmiddels al 45 jaar in de business en daarmee is Tania Maria geen kleintje. Het grote publiek kent haar weliswaar voornamelijk van de grote 80’s hit ‘Come With Me’, de zangeres heeft meer parels op haar naam, verspreid over ruim 25 albums. Ook in het Bimhuis horen we weer de invloeden uit jazz en pop, maar vormt haar Braziliaanse roots toch altijd het middelpunt. Maria’s speelstijl heeft nog steeds die kenmerkende percussieve benadering, gepaard met aantrekkelijke scats. Haar stem is door de jaren heen dieper gaan klinken, maar heeft niet aan kracht ingeboet. Sterker nog, ze klinkt zwoeler, indringender en dreigender.
Rijk
Maria speelt getuige haar optreden in het Bimhuis nog steeds op topniveau en wat opvalt met ontzettend veel plezier. Na afloop vertelt de zangeres in haar kleedkamer: “Het maakt me niet uit waar ik speel, als ik maar speel. Want dat is het enige moment in mijn leven dat ik 100 procent gelukkig ben. Zoveel mensen waar dan ook ter wereld willen rijker worden door meer geld te hebben. Ik niet. Ik ben rijk als ik gelukkig ben. En ik heb ontdekt dat muziek daarvoor zorgt. Ik ben nu 66 en ben van plan om door te gaan tot het einde. Want dit is wat mij gelukkig maakt.”
Canto
In Amsterdam speelt Tania Maria tijdens een levendig anderhalf uur durend concert onder meer werk van haar laatste release Canto. Ze vertelt over dit album: “Canto nam ik deels op in Brazilië en deels in Frankrijk. De Braziliaanse helft bevat geen drums, maar wel percussie. Het was mijn wens om in deze setting en met deze jongens twee weken in een theater te spelen om met elkaar te genieten en liefhebbers de kans te geven ons aan het werk te zien.”
Op het podium van het Bimhuis wordt Tania begeleid door bassist Marc Bertaux, percussionist Edmundo Carneiro (beiden ook op Canto te horen) en drummer Hubert Colau. Samen vormen zij de katalysator van Maria die zichtbaar geniet achter de piano. Dit collectief is zo goed op elkaar ingespeeld dat ieder stuk op natuurlijke wijze naar buiten komt met spetterende solo’s die telkens op enthousiast applaus kunnen rekenen. Maria: “Zij voeden mij met inspiratie en andersom ik hun. Je kunt niet zomaar spelen omdat het moet. Je moet met mensen spelen die van je muziek houden. Muzikanten die je speelstijl waarderen en die met je kunnen lachen. Dan ontstaat magie.”
Hecht
Je kunt je tijdens Tania Maria’s concert inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat hier een hechte groep muzikanten aan het werk is. Stuk voor stuk gedrilde musici die kunnen lezen en schrijven met elkaar. Hierop voortbordurend vertelt Maria: “Ik nodig mijn muzikanten soms uit om twee dagen bij mij thuis langs te komen. Niet om allerlei arrangementen te bedenken, maar gewoon om lekker te spelen. Na het eten gaan we dan naar buiten om te genieten van de landelijke omgeving waar ik woon. Niet zo boeiend als de grote stad, maar op die manier kunnen we elkaar wel goed voelen. Een plek waarin we met elkaar saamhorigheid creëren, de waarheid vertellen, genieten en lachen. Want weet je? Als je geen lol hebt tijdens het maken van muziek, ben je aan het werk. En dat is dus wat ik niet doe: werken. Ik geniet! Ik ben gelukkig!”
Viva Brasil Festival
Het Viva Brasil Festival werd dit jaar voor de achtste keer gehouden. In Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis konden bezoekers naast Tania Maria in een sfeervolle ambiance genieten van optredens van onder anderen Daniela Mercury, Ed Motta, Zuco 103, Tulipa Ruiz en Josee Koning. Daarnaast vonden er diverse workshops, films en lezingen plaats waarmee het publiek kennis kon maken met de Braziliaanse cultuur.
Foto’s (c) Eric van Nieuwland/Maxazine